מרכז י.נ.ר

כניסה למשתמשים 09/12/2021 ה' טבת תשפ"ב

פורום הנחיית הורים - שיחת אב ובנו

09/07/2019 11:56 שאלה: שיחת אב ובנושיחת אב ובנו

הבן שלנו הבכור מתקרב לגיל מצוות, לאחרונה שמנו לב שהוא ממש משתנה ומתבגר נפשית ופיזית. שאלתינו היא, מתי כדאי לשוחח איתו על ענייני קדושה ועל כל השינויים המהותיים שהוא עתיד לחוות. והאם נכון שהאבא ידבר איתו למרות שאין לנו הכשרה מספיקה כיצד לשוחח ומה הם הדגשים החשובים בשיחה. בתודה מראש.

לשאלה זו ענו 1 מומחים

09/07/2019 12:01

שיחת אב ובנו

אוריאל בלמס
הורים רבים מוצאים עצמם לקראת גיל ההתבגרות מהרהרים ומעט נבוכים כיצד לגשת ולדבר עם בנם על עינייני ומאפייני גיל ההתבגרות. 
בספרות התורנית והמקצועית מובאים כמה הסברים לכך, 
הראשון הוא הנושא עצמו. מטבעם של דברים כשמדובר בנושאי צניעות לא תמיד יש למבוגרים / הורים את הפתיחות והבריאות הנפשית לשוחח על כך. 
 
עניין נוסף; תקשורת משפחתית לא טובה, פערים בין דוריים בין הורים לילדים,  חשש מדיבור פתוח על הנושא שעלול להוביל לסקרנות והתנסות של הילד המתבגר. 
פעמים שהחשש לשוחח נובע מאי ידיעה מה לומר ומה לא.
שמעתי מהורים משפטים כגון "מפחד להרוס לו את התמימות", "עד שזה לא יבוא ממנו אני לא מעורר את העניין".
 
כתוצאה מהנ"ל נוקטים ההורים בשב ואל תעשה.
 
בריא לי כי אם נשאל את ההורים האם יעדיפו שבנם יקבל מידע ממקורות שונים, לא מווסת ולא מבוקר,
כמדומני שהתשובה תהיה נחרצת, לא!!!
אם כן, כדאי לקחת נשימה עמוקה, להבין שתהליך ההתפחות הפיזיולוגי והנפשי של הבן המתבגר הוא טבעי ובריא מאת הבורא, עליהם מוטלת האחריות להיות הגורמים המכוונים והמדריכים, בוודאי כשמדובר בנושא שהצניעות יפה לו.
 
בהתייחסות כללית לנושא קיים הבדל מהותי בין החינוך בציבור הכללי לזה הדתי-חרדי. במגזר הכללי נושא ההתפחות הפיזיולוגי והמיני קיים על השולחן ומובנה במערכת החינוך. בציבור הדתי-חרדי לרוב נושא זה אינו מדובר כלל וגם כאשר עולים הקשרים מסויימים הם נעשים בחטף ובהבלעה. 
 
ואז.... מגיע שלב ההתבגרות
ונתקלים בשאלה מה אומרים?
 
חשוב להעמיד אבחנה מבדלת בין דיבור להתנהלות.
לא מדברים על התפתחות פיזיולוגית וגיל ההתבגרות,
אלא, מתנהלים עם המתבגר בקצב שלו, בהבנה שלו ובהתאמה ועקביות.
ההכנה לגיל ההתבגרות מתחילה הרבה לפני שהוא מגיע.
 
ולעצם השיחה
ראשית נבדוק בעדינות ובנינוחות מה הילד יודע שמע או מכיר על גיל ההתבגרות, בשלב זה נסתפק בגבולות הגזרה שלו. איך נדע מה הוא יודע? נהיה קשובים לו במהלך היום, לרוב, ילדים יזרקו מילים על דברים שמטרידים אותם, אנחנו רק צריכים להדליק את החיישנים ההוריים שלנו בכדי לקלוט אותן. 
 
אחרי שקיבלנו אמדן מה הוא יודע והאם נחשף למידע, נייצר הזדמנויות לפגוש את הילד ולפתח איתו תקשורת והכוונה,
זכרו: הילדים שלנו נחשפים למידע, נקודה.
הרחוב מוצף גירויים ואינפורמציה וילדים בינם לעצמם מוצאים להם דרכים להתבטא על כך.
 
לאחר שעברנו שלב, נוכל להתקדם לשיחה פתוחה עם הילד, כמובן שאין לדעת מראש איזו סיטואציה תזמין את הדיבור. כדאי לאתר הזדמנות וליזום שיחה, המלצתי, תכננו מראש מה אתם הולכים לומר. שלב שלב. תעלו שאלות שאתם עלולים להישאל והניחו להם תשובות ברורות וישרות. אם אין לכם תשובה לא מומלץ "למכור" תשובות בכוח.
האופן הכי יעיל להעביר מידע לילד הוא בדרך עקיפה. פחות לדבר 'עליו', יותר לדבר 'על התופעה'. הילד ירגיש יותר בנוח לשאול שאלות ולהעלות תהיות כאשר יש מרחק בינו לבין הנושא. כמובן שתשתדלו ליצור זמן מתאים בו יהיה לילד נוח לשתף פעולה בשיחה כזו.
 
ויש גם הוראות למתקדמים: לאחר שהגעתם לסיטואציה של שיחה על הנושא, רצוי לקיים אותה בסגנון של שאלות פתוחות, זאת על מנת למנוע מצב שבו אתם מספקים מידע שלא היה קיים לילד או שכלל לא הטריד אותו עד כה. שאלו שאלות כמו, ”אתה מרגיש שינויים מסוימים בגוף שלך? (ולא, ”איזה שינויים אתה מרגיש בגוף שלך”) ”שמת לב למשהו שהוא די חדש לך ושאתה לא מבין לגמרי מהו?” זרמו עם הילד לפי המידע שהוא מעלה וספקו תשובות. 
 
זכרו: עדיף שיקבל את התשובות מכם מאשר ממקורות אחרים!
 
בהצלחה!

להרשמה ופרטים נוספים

מרכז ינר

סניף ירושלים: בית הדפוס 30
טלפון: 02-6321600
סניף מרכז: ברוך הירש 14
טלפון: 03-7160130