שלום וברכה אציג כאן תשובה שהגבתי בעבר על שאלה זהה.
השאלה המתוארת דורשת העמקה והתבוננות. ברשותכם אביא כמה נקודות למחשבה.
1) מתואר כאן ילד שמספר בהתנהלותו על צורך או קושי פנימי, זו קריאת עזרה לכם ההורים ללמוד על המתחולל בתוכו
2) בתיאור אנחנו רואים התגברות ה"גניבות" וזו אינדיקציה לצורך שלא מקבל מענה ראוי ולהסתגלות שלילית.
3) השאלה כאן מתמקדת יותר בגניבה יתכן והיא לא הבעיה אלא סימפטום לחסר בחום קשר ואהבה בלתי אמצעיים.
4) מעניין מה מידת הקשר בין הילד להוריו, בדגש על: אהבה לא מותנית, גבולות, דרישות מותאמות, שיפוטיות וביקורת.
5) מעניין לשמוע איך הילד רואה ממבט עיניו את המעשה שלו.
6) האם יש נקודות חוזק לילד? מה הם? האם הם באים לידי ביטוי וכיצד.
7) האם הילד עם לקויות למידה או תקשורת? האם אובחן? איך הוא בלימודיו?
8) האם ישנה הזנה רגשית ונפשית מול הילד? מה מיקומו במשפחה? האם יש בבית אחים או אחיות שמאפילים עליו?
9) האם ישנם התנהגויות נוספות שדורשות עיון כגון קושי בדחיית סיפוקים, תסכול וזעם, הרמת ידיים, מצבי רוח משתנים, לחת וחרדה?
10) האם הגניבות או השקרים באים לידי ביטוי בעוד מצבים בחייו.
מאמין שיש עוד שאלות שדרכם ניתן לקבל תמונה רחבה יותר על עולמו של הילד ועל צרכיו. הייתי ממליץ לעבור על תאוריית הצרכים של מאסלאו. לפני דרכי פיתרון כדאי להבין את המניע.
לגבי דרכי פיתרון: לא הייתי מתמקד בשיח עם הילד על הגניבות אלא בצרכים שלו ובנקודות עניין בחייו. מה חשוב לו ומה לא.
שיחה על כך שאנחנו מודעים למעשיו יכולה לגרום לו להסתגרות או להתחכמות יתירה.
עוד נקודה למחשבה. שאלה להורים: היכן המצב הזה תופס אתכם? מה זה מעלה בכם? מה זה מוציא מכם? לא להתעלם מרגשות ומחשבות שעולות בכם.
עיצוב התנהגות, המרת התנהגות שלילית בחיובית, מיקוד בצרכים של הילד העברת מסר של אהבה ללא התניה, הם שלבים ראשוניים בסיסיים בהתערבות חינוכית במקרה הנ"ל
ולסיום, דיבור ישיר עם הילד על החשדות באופן בונה ומכבד יכול להוביל לפתיחת ערוץ תקשורת ולתחילתו של תהליך מצמיח ומתקן.
ממליץ לאחר שיחת עומק לבנות עם הילד תוכנית קצרת מועד להשבת האמון ולתיקון הקלקול. חשוב להשתמש בחיזוקים ותגמולים על הדרך והמאמצים, וללמוד עם הילד תוכן תורני / הלכתי / מוסרי בעניין.
בהצלחה רבה