הנני גרושה ועומדת להנשא לכהן, פתחתי תיק ברבנות ע"מ שיאשרו לנו להנשא בטענה כי הייתי נשואה לגבר עקר (והצגתי מסמך רפואי על כך) ובטענה כי לא היו בינינו כלל יחסי אישות עקב בעיות שהיו לבעלי לשעבר, וגם טיפול שניסינו הקליניקה און לא הצליח, לאחר חודש וחצי קיבלתי תשובה שלילית מבית הדין,
ושאלתי היא, בטרם אנשא בצורה רפורמית, האם יש דרך שכן אוכל לקבל הסכמה מבית הדין? האם יש טעם לערער לבית הדין בירושלים?
אודה אם תוכל לתת לנו ייעוץ בעניין
כמו חולה סוכר...
שלום.
קראתי בכאב את שאלתך. מ"מ ההלכה היא - שאסור לך להנשא לכהן, וההלכה אינה משתנית.
איסור כהן וגרושה הוא בין בנישואין (לבד), ובין באישות (לבד): כלומר:
1. כהן אסור לחיות באישות עם גרושה (אפילו ללא נישואין איתה).
2. כהן אסור לישא אשה גרושה אפילו בלי להיות איתה באישות.
3. כמו"כ כהן אסור לישא אשה גרושה, אפי' שבעלה (הראשון) לא חי עמה כלל באישות. ואפילו אם תביא עדים שהיא עדיין בתולה - היא אסורה לכהן (כמבואר בשו"ע אבן העזר סימן ז סוף סעיף יב). ואפילו היתה גרושה רק אחרי קידושין ולא היתה חופה כלל - היא אסורה לכהן (כמבואר בשו"ע שם סימן ו ס"א). הבנים שיוולדו יהיו "חללים". יתירה מכך: אשה שנישאה לחלל נעשית גם היא חללה ותיאסור לכהן מסיבה זו לבד (אפילו אינה גרושה). ואמנם לגבי איסור חללה יש דעות (בפת"ש סי' ז' שם) שאם יש עדים שלא היה אפילו יחוד, רק היתה חופה, ואח"כ נפרדו זה מזה, אינה נקראת גם "חללה". אבל ההלכה אפילו בזה אינה כמותו, אלא שגם בנישואין לבד היא חללה. וכל שכן בשאלתכם שכבר היה יחוד, ואישות ברמה מסויימת. אבל לא צריך לכל זה, כי בלאו הכי מי שנתגרשה מבעלה אסורה בגלל הגט, ואפילו היתה רק מקודשת ולא נשואה, ולא היתה באישות עם המקדש אותה.
איסור כהן וגרושה הוא גם לכהן, וגם לאשה. שניהם עוברים באיסור. זהו איסור "לאו". בדיוק כמו אכילת חזיר. אני מניח שאת לא אוכלת חזיר. חלילה.
כהן - הינו איש מורם. לכן ה' אסר לו גרושה. (כמבואר בספר החינוך, מצוה רסו). גם אם ירצה הכהן לוותר על דרגתו וכהונתו, ולישא אשה האסורה לו, אינו יכול, (כמו שאמרו בגמרא יבמות פח ע"ב: "וקדשתו - בעל כרחו"). וכשם שמלך אינו מרשה לבניו להתנהג כמי שאינם בני מלך, כך הקב"ה אינו נותן לכהן רשות להתנהג אחרת.
וודאי שמעת על הרמב"ם. הוא היה "משכיל ונאור" גם לדעת מי שאינו דתי או חרדי. גם הגויים חושבים כך.
ובכן, איזרי אומץ, וקיראי את מה שכתב הרמב"ם (בשו"ת פאר הדור סימן קנ, לשאלת בית דין מעיר אחרת, מה לעשות לכהן וגרושה שהעיזו והחציפו ונישאו זה לזה):
"..יחרימו אותם בשמם, ו[את] כל בן ובת ישראל שישא ויתן עמהם ויאכל וישתה וישב עמהם תוך ד' אמות, ומי שיכנס עמהם לשמחה ולאבילות - שיהיה כהם, ומי שישתתף עמהם בחיים ובמות. וחייב לסקול ארונם כשימותו. וקבורתו יהיה בלא צידוק הדין. ולהראות שמחה וששון באבדם.. כי כל מי שיצטרף אל הרשעים וישתתף עמהם בדבר מן הדברים שיכלו אותו מי שיכלו אותם, ויאבד באבדם. ומה נכבד האומר 'סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה ואל תגעו בכל אשר להם פן תספו בכל חטאתם'. וכזה ראוי לנו אנחנו השומעים לקול ה', שנפריש ונבדיל כל הקמים ועוברים על מצוה ממצותיו, ולא נניח בינינו וביניהם שיתוף ולא שייכות בשום ענין ובשום פנים, עד שישובו להשי"ת. וכשישובו יגרשנה, ויבואו שניהם לבית דין וילקה כל אחד מהם מכת מרדות, וישבע כל אחד מהם בספר תורה המקודש שלא ישובו לעשות כמעשה הזה לעולם ולא ישא נשים בעבירה לעולם, ויתודו את עוונם ברבים כמו שמרו ברבים, אח"כ תתירו להם את החרם אשר אסרתם, ותכתבו לנו בזה כדי שנתיר מה שאסרנוהו, ואחר שנתיר לכם אזי יהיה לכם מותר לדבר עמהם ולהתחבר אליהם ויצטרפו בכלל ישראל.. ואם יתמידו במרים ומיאנו לקחת מוסר, תודיעונו זה, כדי שיצאו הפתיחין עליהם [ב]עיירות הקרובות והרחוקות, ותחדשו עוד עליהם את החרם ברבים אם לא ישובו, כי לא יתכן להתרשל בכמו המעשה הרע הגדול הזה, והוא להרים יד במרי ולכפור במשה רבינו ובתורתו התמימה בגלוי בפרהסיא, ונתעלם מזה. וחלילה לנו שנסביר פנים בזה, או שנפחד משום אדם, או נעשה לכבודו. אבל תחלצו ההשגחה להעביר הדין בהם על מה שעשו, ויאררום הקהל כולם בקשר אחד, ארור עושה מלאכת ה' רמיה וארור מונע חרבו מדם. ובעל הרחמים ארך אפים מורה חטאים בדרך יחזירם למוטב ויורה אותם דרך ישרה". עד כאן לשונו. חושבני שהדברים מספיק ברורים כמה הדבר חמור.
לסיום, כמה מילים על נוסח השאלה שכתבת, שאת פונה בנסיון אחרון "לפני שתנשאי אצל רפורמים".
אני רוצה לשאול: ואז מה? השם יתברך יפחד? יברח? יפסיק להנהיג את העולם? יפסיק להיות החזק והשולט בכל ועושה בעולם כרצונו?
האלקים שמנהיג את כל העולם, גם את החזקים וגם את החלשים, ונותן לך לנשום כל רגע ורגע, כולל בשניה זו ממש, נבהל בדיוק מהאיום של "אלך לרפורמים"?. יש לו פסוק בתורה (דברים ל יט): "העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ: החיים והמות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים - למען תחיה אתה וזרעך, לאהבה את ה' אלהיך, לשמוע בקולו ולדבקה בו".
כך ה' כתב בתורה שלו, והוא מקיים את התורה שלו, ובגדול ממש. רבים כבר ניסו, והם עדות חיה שהקב"ה הוא חזק מכל. גם את רוצה להיות נסיון כזה?
נמשול משל: אם יש חולה סוכר חמור, שהרופא מזהיר כי אכילת עוגה מתוקה תגרום לו לאיבוד ההכרה. בני ביתו והקרובים לו מונעים אותו, אבל הוא צווח: אם לא תתנו לי - אלך לקונדיטוריה שימכרו לי, ואוכל ואהנה...
מי הטובים באמת, הקרובים שלו - המונעים ממנו, או המוכר בחנות המספק לו את תאוותו - ורוצח אותו ?. ואם החולה לא מבין "למה" אסור לו לאכול עוגה שהוא אוהב. זה משנה?
עלינו להפנים כי יש דברים בלתי ניתנים להשגה בחיים. מי שחלה בלב, למרות רצונו - עליו להפנים שמה שהיה לא יהיה עוד לעולם. לא יוכל יותר לעסוק בפעילות מואצת, וכיוצ"ב. מי שהיא גרושה, עליה להפנים שלעולם לא תוכל עוד להיום קשורה לכהן, לא בנישואין, ולא באישות. דיני התורה הם מציאות, ואין מציאות חזקה יותר.
יפה שעה אחת קודם, להודיע לאותו כהן שדרכיכם נפרדות, לעולם. כך תחסכי ממך וממנו עגמת נפש מרובה. וזכרי כי יש נשים טובות אחרות בשבילו, ויש אנשים טובים אחרים בשבילך. צריך להפנים שמה שבלתי אפשרי - בלתי אפשרי. זכרי עוד, כי ה' הגדול בשמים - יודע להחזיר אותך אליו, במגוון דרכים וצורות. הצורה הכי טובה ונעימה - היא פשוט לשמוע בקולו.
הרפורמים אינם(!) אפשרות נוספת של התורה. הם פשוט ליצנים. יש להם דת אחרת, של תערובת יהדות - נצרות - וגיבובים אווילים פרטיים שלהם. בשום אופן, הם אינם צורה של היהדות. (הם צרה של היהדות). כשהולכים אל הרפורמים, לא בורחים מה'. הוא נמצא בכל מקום.
מאוד מקווה, שהשכל יגבר על הרגש. אחרי שתעמדי בנסיון ותעשי את מה שאת צריכה לעשות (הודעה מהירה של ניתוק יחסים מוחלט), תרגישי את הסיפוק והשלמות, שכמותם לא חוית אף פעם.
אליהו בר שלום