בס"ד
שלום וברכה
אנו בני זוג חרדים הנשואים כ17 שנים, החלטנו לפנות אליכם באופן משותף בעקבות מצב שהגענו אליו שבו כל אחד מאתנו דורש מהשני לפנות לטיפול.
אך תחילה העובדות.
האישה מניקה את הילד כמעט שנה ללא דימומים כלל, היינו עושים את ה'מצוה' במשך כל התקופה פעם או פעמיים בשבוע, באמצע חודש אלול קיבלה האישה מחזור, אך כיוון שרצינו למנוע הריון ולא הי' בינתיים פתרון רפואי, דחינו את הטבילה עד למוצאי החג הראשון כאשר המחזור הבא אמור להגיע לקראת סוף החג.
אך הבעי' שעלתה על הפרק היא שהבת הגדולה נוהגת לישון בסוכות על מיטת הבעל בחדר השינה, וזה יצר מצב שכל הטבילה הייתה מוטלת בספק, בסופו של דבר האישה טבלה במוצאי החג הראשון (לטענת האישה בעקבות לחץ מצד הבעל), כאשר הבעל מעיר את הבת לפנות בוקר ומבקש לעבור חדר בתואנה שהוא צריך לחפש משהו מתחת למיטה, האישה מבקשת למהר עקב חששה שהבת תגלה שהאבא נעול בחדר השינה,
ביום שלישי של חול המועד הבעל שואל אם יש איזה פתרון בקשר לבת, האישה רוגזת וטוענת שאין פתרון ומביאה הוכחות משכנות ומכרות שאמרו שבסוכות אין מגע כלל בין בני הזוג, כמו"כ היא טוענת שהסיטואציה במוצאי החג הלחיצה אותה מאוד, למחרת הבעל מנסה להציע פתרונות כמו לדו' להוציא את כל הילדים לשמחת בית השואבה ולחזור הביתה בלעדיהם, ולחזור להביאם, למעשה כלום לא קורה, לפנות בוקר עולה הבעל על רעיון ומוציא את המזרן שלו לסוכה בטענה שהוא מעדיף את המזרן העבה והנוח בסוכה, תוך שהוא נותן לבת את האפשרות להעביר את מזרונה למיטת האב, ב"ה התרגיל הצליח והיא נשארה בחדר הילדים.
בשמחת תורה הייתה בעי' הלכתית של זמן העונה, במוצאי החג המחזור עדיין לא הגיע, בשעה אחת האישה יוצאת להקפות שניות, הבעל הולך לישון כשהוא מצפה שהאישה תבין שסו"ס עברו הבעיות ויש צורך לנצל את הלילה לפני שהמחזור מגיע, לפנות בוקר האישה חוזרת, לטענתה כלל לא ידעה שהיא מותרת באותו לילה, (הבעל טוען שאם באמת הייתה מעוניינת כבר הייתה מבררת מתי היא מותרת) הבעל מתעורר ושואל נו... האישה אומרת 'השעה מאוחרת' 'לא בא לי' הבעל מתפרץ וטוען שמשהוא לא בסדר אצלה והיא צריכה רופא.
האישה: האובססי'ה שלו גרמה לי דחי' מכל העניין, דורשת בתוקף שילמד את העניין , ואיך לנהוג עם אישה בתחום זה באופן כללי, יש לו בעיה מאד בסיסית בהבנת העניין, וגם בתקופות טובות, הוא אינו מתמקד בהנאה אלא למה אתמול לא קיימנו ובלחץ נוראי שמחר הרי נאסרת וצריך להספיק כמה שיותר פעמים מתוך לחץ נוראי ,
הוא סובר שעליה לקיים את המצווה על פי רצונו לא פחות מפעמיים בשבוע ואם לא נוח לה עליה לסבול בשקט,
או לטפל בעצמה,
הבעל: אני בן אדם בריא ונורמטיבי לא רוצה שהיא תעשה לי טובה, אני רוצה שתרצה מעצמה, שתלך לטיפול וכו' וכו' ,
האישה: הבעל מאד לוחץ בעניין, ואינו מבין שיש לאישה הזכות לפעמים גם להתנגד ושהמצווה אמורה להיעשות בנחת ולא בכפייה, הוא סובר שהיא מחויבת לי לפחות פעמיים בשבוע, וגם אם אין לה חשק הרי שעליה לעשות מאמץ ואם אינה רוצה מיוזמתה את התדירות שאני מעונין כנראה שעליה לקחת כדורים , איני מעוניינת בכלל בקשר של מגע עד שלא יוברר העניין,
כמו כן טוענת האישה שהבעל עסוק עד למאוד בנושא זה וכל מחשבותיו ומרצו משקיע רק בזה, ואינו משקיע בכלל בתחומי זוגיות אחרים ,
הבעל: מעולם לא הלכתי בדרך של כפי' (כנראה שהיו מקרים בעבר הרחוק שביטאתי את הקושי שלי והיא מפרשת את זה ככפיה), בכל אופן אני מצהיר כרגע שאין לי שום עניין בכפיה, אדרבה אני לא מסתפק בהסכמה שלה לרצות אותי אלא מעוניין דווקא שהיא תהי' מעוניינת בעצמה.
השאלה נשאלת במשותף ומבקשים את עזרתכם
תודה רבה מראש
בדרך לפיתרון
שלום זוג יקר.
מעריך את היכולת שלכם לפנות ולנסות לפתור על הבעיה איתה אתם מתמודדים.
יגעת ומצאת תאמין . זיהוי הבעיה וחיפוש הדרך לפיתרון זהו כברת דרך משמעותית בפתרון הבעיה .
ולעצם העניין אכתוב כמה שניתן במסגרת זו .
היחס לעניין זה בין בני הזוג כמצווה בלבד הוא בעייתי.
ודאי מצד האשה שאין לה מצווה במעשה זה .
נכון שיש מחויבות הדדית מצד קשר הנישואין אבל לאשה אין שום מצווה במעשה זה ,
כל העניין הוא מחויבות של הבעל לספק לאשה את צרכיה והנאותיה .
התורה כותבת " ואל אישך תשוקתך " , באופן טבעי כשהענין נעשה כפי שצריך האשה משתוקקת וזקוקה לזה.
אם זה לא כך זה אומר שיש כאן בעיה וצריך להתייחס אליה.
בדרך כלל וברוב הפעמים הבעיה היא אצל הבעל ( זהו מחוייבות גמורה של הבעל לדאוג לאשתו בעניין זה ולא להיפך )
חז"ל אומרים שאם לא ניתנה תורה היינו למדים דרך ארץ מתרנגול שמפייס קודם .
אם עניין הפיוס לא נעשה כמו שצריך האשה מואסת בדבר . ואז הוא נעשה לסבל עצום גם של הבעל וגם של האשה .
כמה חבל שהדבר הכי יפה ומהנה בקשר הזוגי נהפך לסבל .
נקודה נוספת .
מהשאלה נראה שיש כאן הבנה לא נכונה של ההלכות בנושא זה , במקרה כפי שתואר בשמחת תורה לא רק שאין איסור אלא אפילו מומלץ. ויתכן שיש חובה !
הבנה לא נכונה של היחס היהודי וההלכתי לנושא זה יכולה להשליך גם על מקומות אחרים וליצור בעיות.
המלצתי דבר ראשון , לנסות לפתור לבד על ידי שיחה משותפת וכנה , מה הצרכים של כל אחד ואיך אפשר להתקדם .
מומלץ מאד שהבעל יקבל הדרכה , מה זה אשה , מה זה פיוס , והדרכה כללית גם מבחינה מעשית וגם מבחינה רעיונית שנראה שחסרה כאן .
אם זה לא מצליח כדאי מאד לפנות לטיפול זוגי.
חבל לסבול , אפשר להפוך את החיים מגיהנום לגן עדן .
כדאי גם לזכור ששינוי יכול לקחת זמן וצריך סבלנות , אבל ברגע שעולים על הדרך הנכונה זה יכול לקרות מהר מאד.
מאחל המון הצלחה .
אשמח לעזור בטלפון 0527193307
הרב יוסף אפשטיין
מטפל בהתמקדות ( פוקוסינג ) ויועץ בחיי אישות .