פורום רבנים משיבים בנושא שלמות המשפחה - תקופת מנוחה מהריונות | מרכז י.נ.ר ללימודי נישואין ומשפחה
מרכז י.נ.ר

כניסה למשתמשים 08/05/2025 י' אייר תשפ"ה

פורום רבנים משיבים בנושא שלמות המשפחה - תקופת מנוחה מהריונות

12/04/2020 00:00 שאלה: תקופת מנוחה מהריונותאורח\ת

יש לנו 4 ילדים קטנים שדי צפופים בגילאיהם (7.5.3.1 - אלו גילאי הילדים) האישה היא מפ]רנסת יחידה והבעל בבקרים לומד ובחצי השני של היום שומר על הילדים. יש לציין שקשה לנו מאוד מבחינה פיזית. זה ממלא את כל הזמן וכמובן שחייבים לתת תשומת לב לכל ילד. זאת בנוסף לכך שההריונות לא קלים לנו כלל , כשהם מלווים בכאבים איומים ובביקורים לא מעטים בבית החולים. הקאות מדך כל 9 החודשים, ובכלל אישתי אומרת שזה לא בא בחשבון כרגע הריון נוסף מבחינתה (ואני מבין אותה מאוד) בגלל ההריונות הקשים והקושי ביום יום אני רוצה אמא בריאה הגופה ובנפשה לילדים. האם מותר לנו לעשות הפסקה של 3 שנים עד להריון הבא כדי שנוכל לקבל את הילד הבא בשמחה ועם כוחות ואישתי לא תרגיש מכונת לידה או מין משהו כזה? יש לנו 3 בנים ובת.

לשאלה זו ענו 2 מומחים

12/04/2020 00:00

ילדים זו ברכה, ילדים זו שמחה.

משה ביגל
ב"ה לזוג השואל השלום והברכה. אני מרגיש את המצוקה שעולה מבין השורות שכתבתם. ואעשה כמיטב יכולתי לנסות לעזור. א. בתשובה לשאלתכם, אפתח במספר הערות כלליות. 1. אתם מתארים מצב שבו הבעל אינו עובד ואינו מפרנס את משפחתו ואילו האישה עובדת מחוץ לבית לפרנסת המשפחה, וגם צריכה ללדת ולגדל את הילדים, ולהיות עקרת הבית. לעניות דעתי זה אינו מצב בריא, לפי ההלכה הגבר חייב לפרנס את אשתו ואת הילדים (הקטנים) וכך אכן גם התחייב הבעל בכתובת אשתו. ( ) את הזמן ללמוד תורה ימצא הבעל במקביל למילוי חובתו זו כמו כל הבעלים בני התורה, מאז מתן תורה ועד ימינו אנו. בנושא זה אתם זקוקים לחשיבה מחודשת ובניה חדשה של המסגרת המשפחתית והזוגית ולהתייעצות עם רב. בלי קשר לשאלת לידת הילד הבא. 2. אתם מתארים את הרגשתה השלילית של האישה "כמכונת לידה", איני בטוח שהרגשה זו נובעת מכמות הילדים שהיא ילדה (אני מכיר משפחות אם ילדים רבים יותר, לי יש שמונה ילדים הי"ו) אולי הרגשה זו נובעת מהיחס שהיא מקבלת או מהרגשה אישית כאילו להביא ילדים לעולם זה אינו דבר חשוב. "מכונת לידה" יכולה להיות וצריכה להיות, המכונה המאושרת ביותר בעולם, מכונה שמייצרת את הדבר החשוב ביותר בעולם - בני אדם. אני מרשה לעצמי להניח שאדם שמכנים אותו או שהוא מרגיש את עצמו כ"מכונת כסף" הוא אינו נפגע מהרגשה זו ואפילו מקבל זאת כמחמאה, כי כסף כידוע הוא דבר מאד חשוב ולייצר כסף זה תפקיד מאד מכובד. הרגשה מכובדת פי כמה וכמה מכך, צריכה להיות הרגשתה של אישה שהיא "מכונת לידה" או מכונה להבאת חיים חדשים לעולם. לכן נראה לי שהיחס שלכם להולדת ילדים, ויחסכם לילדים שכבר נולד, צריך שינוי בלי קשר לשאלתכם על הולדת הילד הבא. ב. כעת נעבור לשאלה ההלכתית שלכם, בקשר ללידת הילד הבא. ואפתח במספר הנחות יסוד הלכתיות. 1. חובת פרו ורבו מוטלת על הבעל ולא על האישה. 2. מצוות פרו ורבו מן התורה היא בן ובת . 3. מדרבנן יש מקבילה למצווה מן התורה שהיא לעוד בן ובת. כלל המצווה מן התורה ומדרבנן הוא ל4-5 ילדים שבהם יהיו מן הסתם עוד בן ובת. 4. מעבר לכך זו מידת חסידות, שקיימת בכל מצווה, מידה זו מיועדת לאנשים קדושים שרוצים להתקדש ולהתעלות במידת החסידות (אין לזה כל קשר עם תנועת החסידות שקמה באירופה לפני כ200 שנה). לסיכום: האישה רשאית מבחינה הלכתית, במצב שלכם, לעשות הפסקה לקראת ההיריון הבא. מכיוון שאת המצווה מן התורה שהיא חובת הגבר כבר קיימתם וגם את המצווה מדרבנן. ומידת חסידות אינה חובה אלא מתאימה רק לאנשים שמסוגלים להתעלות למידה זו . ברור שבמצבכם אתם אינם מתאימים לכך. לכן ברור שאתם רשאים לעשות הפסקה . הדרך הנכונה ביותר מבחינה הלכתית היא באמצאות גלולות, יש גם דרכים נוספות טובות מבחינה הלכתית. יש שיטות שגורמות לדימום האישה וקשורות בתקופות ממושכות של "הרחקה" שרופאים שאינם בקיאים בהלכה אינם מודעים לקשיים ההלכתיים שנגרמים כתוצאה מאמצעי מניעת הריון מסוימים .לכן אני מציע לכם לפנות למכון "פועה" בירושלים מכון זה מתמחה בשאלות פריון והלכה ובו רבנים ורופאים המתמחים בפתרונות לבעיות אלו בדרכים הכשרות ביותר והנוחות ביותר לציבור הדתי והחרדי. מספר הטלפון שלהם הוא:1800071111:. כאמור בתחילת תשובתי זו. היה טוב אם תנצלו את תקופת ההפסקה לשיפור האווירה בביתכם בנושאים הכלליים שכתבתי לעיל. אשמח להמשיך להיות לכם לעזר בכל התחומים. משה ביגל הרב המקומי - מיתר. ומנחה נישואין - ינר. טל:0522391763
12/04/2020 00:00

חייב לקבל היתר!!

רון אל אהרון
לזוג היקר שלו"ב! יש לכם לדעת שמעבר למצוה של פריה ורביה יש מצוות נוספות וכן איסורים שונים במניעת הריון. 1. מצוות "לא תוהו בראה לשבת יצרה". 2. מצוות "לערב אל תנח ידך". במצוות אלו לדעת חלק מהפוסקים גם האשה חייבת ולכן אין לה כל היתר לבצע מניעת הריון. לכן יפה עשיתם שפניתם ושאלתם מה מותר ומה אסור. גם שמתירים מניעת הריון יש לדעת באלו אופנים כדי שלא נעבור על איסור זרע לבטלה ח"ו או על איסור עיקור ח"ו. בעניינים אלו חייב לפנות לרב מורה הוראה שבקיא בכל פרטי הלכות אלו ולשמוע ממנו : 1. האם מותר לעשות מניעה? 2. מה מותר לקחת כדי למנוע הריון? 3. לכמה זמן מותר למנוע הריון? וכל מקרה לגופו. בברכת התורה רן אל אהרון דיין בבית הדין נתיבות [email protected]

מרכז ינר

סניף ירושלים: בית הדפוס 30
טלפון: 02-6321600
סניף מרכז: ברוך הירש 14
טלפון: 03-7160130