12/04/2020 00:00
ילדים זו ברכה, ילדים זו שמחה.
משה ביגל
ב"ה
לזוג השואל השלום והברכה.
אני מרגיש את המצוקה שעולה מבין השורות שכתבתם. ואעשה כמיטב יכולתי לנסות לעזור.
א. בתשובה לשאלתכם, אפתח במספר הערות כלליות.
1. אתם מתארים מצב שבו הבעל אינו עובד ואינו מפרנס את משפחתו ואילו האישה עובדת מחוץ לבית לפרנסת המשפחה, וגם צריכה ללדת ולגדל את הילדים, ולהיות עקרת הבית.
לעניות דעתי זה אינו מצב בריא, לפי ההלכה הגבר חייב לפרנס את אשתו ואת הילדים (הקטנים) וכך אכן גם התחייב הבעל בכתובת אשתו. ( ) את הזמן ללמוד תורה ימצא הבעל במקביל למילוי חובתו זו כמו כל הבעלים בני התורה, מאז מתן תורה ועד ימינו אנו. בנושא זה אתם זקוקים לחשיבה מחודשת ובניה חדשה של המסגרת המשפחתית והזוגית ולהתייעצות עם רב. בלי קשר לשאלת לידת הילד הבא.
2. אתם מתארים את הרגשתה השלילית של האישה "כמכונת לידה", איני בטוח שהרגשה זו נובעת מכמות הילדים שהיא ילדה (אני מכיר משפחות אם ילדים רבים יותר, לי יש שמונה ילדים הי"ו) אולי הרגשה זו נובעת מהיחס שהיא מקבלת או מהרגשה אישית כאילו להביא ילדים לעולם זה אינו דבר חשוב. "מכונת לידה" יכולה להיות וצריכה להיות, המכונה המאושרת ביותר בעולם, מכונה שמייצרת את הדבר החשוב ביותר בעולם - בני אדם. אני מרשה לעצמי להניח שאדם שמכנים אותו או שהוא מרגיש את עצמו כ"מכונת כסף" הוא אינו נפגע מהרגשה זו ואפילו מקבל זאת כמחמאה, כי כסף כידוע הוא דבר מאד חשוב ולייצר כסף זה תפקיד מאד מכובד. הרגשה מכובדת פי כמה וכמה מכך, צריכה להיות הרגשתה של אישה שהיא "מכונת לידה" או מכונה להבאת חיים חדשים לעולם. לכן נראה לי שהיחס שלכם להולדת ילדים, ויחסכם לילדים שכבר נולד, צריך שינוי בלי קשר לשאלתכם על הולדת הילד הבא.
ב. כעת נעבור לשאלה ההלכתית שלכם, בקשר ללידת הילד הבא. ואפתח במספר הנחות יסוד הלכתיות.
1. חובת פרו ורבו מוטלת על הבעל ולא על האישה.
2. מצוות פרו ורבו מן התורה היא בן ובת .
3. מדרבנן יש מקבילה למצווה מן התורה שהיא לעוד בן ובת. כלל המצווה מן התורה ומדרבנן הוא ל4-5 ילדים שבהם יהיו מן הסתם עוד בן ובת.
4. מעבר לכך זו מידת חסידות, שקיימת בכל מצווה, מידה זו מיועדת לאנשים קדושים שרוצים להתקדש ולהתעלות במידת החסידות (אין לזה כל קשר עם תנועת החסידות שקמה באירופה לפני כ200 שנה).
לסיכום:
האישה רשאית מבחינה הלכתית, במצב שלכם, לעשות הפסקה לקראת ההיריון הבא. מכיוון שאת המצווה מן התורה שהיא חובת הגבר כבר קיימתם וגם את המצווה מדרבנן. ומידת חסידות אינה חובה אלא מתאימה רק לאנשים שמסוגלים להתעלות למידה זו . ברור שבמצבכם אתם אינם מתאימים לכך. לכן ברור שאתם רשאים לעשות הפסקה . הדרך הנכונה ביותר מבחינה הלכתית היא באמצאות גלולות, יש גם דרכים נוספות טובות מבחינה הלכתית. יש שיטות שגורמות לדימום האישה וקשורות בתקופות ממושכות של "הרחקה" שרופאים שאינם בקיאים בהלכה אינם מודעים לקשיים ההלכתיים שנגרמים כתוצאה מאמצעי מניעת הריון מסוימים .לכן אני מציע לכם לפנות למכון "פועה" בירושלים מכון זה מתמחה בשאלות פריון והלכה ובו רבנים ורופאים המתמחים בפתרונות לבעיות אלו בדרכים הכשרות ביותר והנוחות ביותר לציבור הדתי והחרדי. מספר הטלפון שלהם הוא:1800071111:. כאמור בתחילת תשובתי זו. היה טוב אם תנצלו את תקופת ההפסקה לשיפור האווירה בביתכם בנושאים הכלליים שכתבתי לעיל. אשמח להמשיך להיות לכם לעזר בכל התחומים.
משה ביגל
הרב המקומי - מיתר.
ומנחה נישואין - ינר. טל:0522391763