פורום רבנים משיבים בנושא שלמות המשפחה - "מדור אלמנה" - האם מותר להחתים אותה שמותרת על כך? | מרכז י.נ.ר ללימודי נישואין ומשפחה
מרכז י.נ.ר

כניסה למשתמשים 09/05/2025 י"א אייר תשפ"ה

פורום רבנים משיבים בנושא שלמות המשפחה - "מדור אלמנה" - האם מותר להחתים אותה שמותרת על כך?

10/01/2020 00:00 שאלה: "מדור אלמנה" - האם מותר להחתים אותה שמותרת על כך?אורח\ת

כבוד הרב, הנני גבר בגיל העמידה ולקראת נישואין בזיווג שני, ואני מבקש לערוך הסכם ממון שעיקרו שכל רכוש השייך לאחד הצדדים לפני הנישואין ישאר בבעלותו הבלעדית גם אחרי כן. בגלל הגיל המבוגר של שנינו לא צפויים ילדים משותפים. לי יש קרוב לעשרה ילדים ב"ה, לצד השני יש שניים. אני מבקש להכניס סעיף בו זוגתי לעתיד מוותרת על "מדור אלמנה" בדירה ששייכת לי [ איני יודע אם יש לה דירה משלה או אין] מהסיבות הבאות: 1. למנוע חיכוכים בינה לבין היורשים, שהם צאצאי 2. קשה לדעת אם הנישואין יעלו יפה, ואולי תהיה לזה השלכה גם בעתיד הרחוק האם מותר להחתים אותה שמוותרת על כך? וגם אם מותר, האם כבוד הרב רואה סיבה מדוע לא ראוי או לא כדאי לנהוג כן, ולא להחתים על וויתור?

לשאלה זו ענו 1 מומחים

10/01/2020 00:00

מותר, ובנוסח המתאים.

הרה"ג אליהו בר שלום
כל תנאי שבממון, מותר להתנות עליו בהסכמת שני הצדדים, שיהיה שלא כאמור בתורה (או בחז"ל). אמנם צריך להתנות בצורה המתאימה, בזמן המתאים ובנוסח המתאים, כי אם לא יהיה כן - התנאי לא יתפוס ע"פ ההלכה, וממילא לא עשו כלום, ויחזור עיקר הדין. האשה זכאית למזונות ולדיור אחרי מות בעלה, מכספי הירושה. כיון שדבר זה אינו נגד עיקר הכתובה (מאתיים זוז), יכול הבעל להתנות עם אשתו שלא תקבל. אולם ברגע הנישואין כבר חל החיוב, וזה כבר "שלה", ואיך אפוא יוכלו היורשים להוציא זאת מידה? התשובה היא שניתן לעשות זאת בנוסח "סילוק", ובין הקידושין לנישואין. (ורק כך). כלומר לעשות הסכם ממון, שבו יהיה סעיף בזה הלשון: "הכלה מרת פלונית בת פלוני מצהירה בזה כי היא מסתלקת מכל הזכויות המגיעות לה מנכסי בעלה אם תשאר אלמנה, וכי אין לה דין ודברים בנכסיו אחר פטירתו עד עולם". על זה צריך לעשות קנין. (הרב או העדים החותמים על מסמך זה נותנים לה סודר, בין הקידושין לנישואין, היא מרימה את המטפחת, ומתחייבת בסילוק הנ"ל). עפ"י החוק האזרחי, היא צריכה לחתום אח"כ, והרב רושם הנישואין צריך לאשר חתימה זו בחתימת ידו. דבר זה נצרך רק ע"פ החוק, ואין בו צורך ע"פ ההלכה, ולכן הוא יכול להעשות גם אחר טקס הנישואין, ואין צריך לעכב בין הקידושין והנישואין כל כך, (אם זה נעשה ברבים ובמעמד קהל), אלא רק לצורך הקנין הנ"ל. את הנוסח המלא של שטר הסכם ממון אשר ערכנו בס"ד, תוכל לקבל במשרדי ינ"ר. או במייל ישירות אלי. הרב שיסדר את הקידושין יצטרך להיות מבין בעניינים אלו. ב. אשר לשאלתך אם כדאי או לא כדאי להתנות כן. ובכן אין כאן שאלה הלכתית, אלא בקשת עצה, והדבר תלוי בכמה מרכיבים, שהראשיים שבהם הם: באיזה גיל האשה, מה מצב בריאותה, כמה זמן יחזיקו הנישואין הללו, מה יהיה יחסה אל הילדים (היורשים), והאם להם יש דירות. כלומר: תזכור שאם אשה מתאלמנת בגיל מבוגר, ונזרקת הרחובה, לאחר הרבה שנים של נישואין, הדבר פגיעה ועלבון קשים ואיש לא יסלח לך על כך. מאידך אשה שנישאה ואחרי חצי שנה (ח"ו) נפטר בעלה והיא עדיין "צעירה יחסית", הדבר מרתיח את היורשים שהיא יושבת בדירת האב עוד עשרים שנה, והם בלי כלום. ועוד: אשה עם יחס טוב אל הילדים, ובעיקר "בלי יצר רכושנות" אינה מפריעה ליורשים;אך אשה שהופכת להיות "בעל הבית" של בעלה (כוונתי בחייו), היורשים ירצו לסלקה מן הדירה אחרי פטירתו בכל מחיר. יש לשקול כמובן גם אם יש לילדים דירות משלהם או לא. שאם אין להם דירות משלהם - והיא תשב בדירת האב/הבעל/המוריש, הדבר יגרום לשנאה רבה מצידם אליה. בשבתנו כדיין טפלתי במקרה כזה, והעוינות היתה עד השמים. הסיבה: האלמנה בזווג שני יושבת בדירת הנפטר, לאחר שנים קצרות של נישואין ולהם עצמם אין דירה... [אגב, ניתן להתנות שתקבל רק סך כו"כ עבור דיור, או להתנות שתהיה בידרה רק אם הנישואין יחזיקו עשר שנים, ועוד כיוצ"ב). את כל החשבונות הללו תעשה לעצמך, והשי"ת ינחה אותך בעצה טובה, ויהיה לכם בעז"ה זווג הגון ומוצלח, וגדול יהיה כבוד הבית האחרון יותר מן הבית הראשון. בברכה אליהו בר שלום

מרכז ינר

סניף ירושלים: בית הדפוס 30
טלפון: 02-6321600
סניף מרכז: ברוך הירש 14
טלפון: 03-7160130