פורום רבנים משיבים בנושא שלמות המשפחה - קביעת סכום הכתובה ע"י הרב ללא ידיעתי | מרכז י.נ.ר ללימודי נישואין ומשפחה
מרכז י.נ.ר

כניסה למשתמשים 09/05/2025 י"א אייר תשפ"ה

פורום רבנים משיבים בנושא שלמות המשפחה - קביעת סכום הכתובה ע"י הרב ללא ידיעתי

13/03/2020 00:00 שאלה: קביעת סכום הכתובה ע"י הרב ללא ידיעתיאורח\ת

היות ואני מודע למשמעות הכתובה כחוזה משפטי חששתי מאוד ממנה ובשיחה עם הרב טרום החתונה ביקשתי ממנו לא להזכיר את עניין הכתובה בחופה מכיוון שאני לא מתכנן על סכום גדול אלא משהו סימלי שלא ידיר שינה מעיניי בהמשך הקשר . הרב חייך באדיבות ואמר שאין שום בעיה. כמה ימים לפני החתונה חשבתי על סכום סמלי שלא מסוכן לי במקרה של גירושין. ביום החתונה למרבה הפתעתי לא פנה אליי הרב לשאול את הסכום וישר הנחיתו אותי למעמד החתימה אל מול כל בני המשפחה, העד, צוות הגן והצלמים והתבקשתי לחתום .. באותו הרגע הייתי נרגש ולחוץ וכבר מלא באלכוהול וחתמתי רק בתמונות לאחר החתונה התברר לי שהרב מילא על דעת עצמו את סכום הכתובה ורשם סכום של 520000 ש"ח !! אני חשבתי בכלל על סכום סמלי של 20000 .. אני נשוי רק חודשיים אבל העניין מאוד מציק לי אני עובד בשתי עבודות וגדלתי בבית עני מאוד ולכן יש לי ערך לכסף ואיני רוצה להפסיד את כל מה שעמלתי עליו. מה עושים? האם אני יכול לתבוע את הרב? האם ניתן לחתום על ויתור ? האם אני יכול לטעון לחתימה בתום לב עקב המעמד המלחיץ ? אשמח לשמוע כל פתרון מרגיע אפשרי תודה

לשאלה זו ענו 1 מומחים

13/03/2020 00:00

החתימה תופסת, ואעפ"כ תירגע - -

הרה"ג אליהו בר שלום
טבכן: כלל ידוע הוא בכל השטרות, שטענת "חתימה תחת לחץ" אינה טענה, אלא בראיות חזקות וחותכות. (כמו: חתימה מול אקדח, וכאשר שני עדים כשרים מעידים על כך). אחרת, כמעט אף שטר בעולם לא יהיה בעל ערך, מפני שמי שיחרט תמיד יוכל לספר את הסיפור הנ"ל: חתמתי תחת לחץ וסוכם אחרת וכו'... . לא שאנחנו קובעים בזה שהסיפור שלך אינו אמיתי, אבל נא להבין שאי אפשר להפר שטר חתום עם טענה כזו, בלי עדים וראיות מוצקות ביותר. מי שחותם - מתחייב. בפרט בשטר כתובה, שבו כתוב מפורש שלא תועיל טענה כזו ("פיסול מודעי" - מושג הלכתי האומר את מה שכתבתי כאן). ובכן: בכתובה שלך, התחייבת לאשתך סכום של 520,000 ש"ח, למקרה של גירושין. אולם נא להירגע: א: אתה תחיה באושר ובנעימים. למה אתה חושב על תשלום כתובה? מה פתאום להתגרש? המחשבות הללו לבדן - יכולות לגרום בסוף לגירושין. 2. הרב לא כותב מדעתו. מסתבר שזו היתה דרישה של אבי הכלה, ואני מניח שלא הייית מפוצץ את הנישואין רגע לפני החופה. חתמת והתחייבת. 3. קיימת דרך תאורתיית, שהכלה "תמחל" על הכתובה, מרצונה, ללא אונס כלל. אולם זה צריך להיות בכתב, ואחרי כן לכתוב כתובה חדשה בסכום נמוך יותר. אם תרצה להשתמש בדרך זו (לא כדאי!), תוכל לטלפן אלי. 4. זכור נא, כי הכתובה היא הגנה לאשה מפני גירושין שרירותיים שלה ע"י בעלה. אם אתה לא תתבע גירושין "סתם כך", לא תצטרך לשלם את הכתובה. אשה התובעת גט מצידה - אינה זכאית לתשלום הכתובה. 5. במצב הקיים היום, שלא ניתן לכוף אשה לקבל גט, ולא ניתן לכוף בעל לתת גט, בדרך כלל מסתדרים בהסכם ממון עוד לפני הגט, באופן שההסכם הזה כולל: או ויתור מצד האשה על הכתובה (מה שנעשה ברוב המקרים), או לאידך - דרישה של האשה לתת לה פי 2 או יותר מהכתובה, ואם הבעלרוצה להיפטר ממנה כבר - הרי שהוא ישלם... בכל מקרה, כיון שכל גירושין הם כח, (כוחניים !! כן כן !!), לכן הצד שפחות הסובל תמיד יכול להציב דרישות שלא יהיה גט עד שיתקיימו דרישות אלו ואלו, והצד הסובל יוותר, או יקבל בוודאי עצה מאחר מקרוביו "תתפשר ותגמור". כך שלמעשה לא סביר שסכום זה יבא לידי ביטוי. 6. בפרט, שאנחנו מאחלים לך חיים טובים עם בת זוגך תחי', בלי שום גירושין, עד מאה ועשרים. אנא אל תהיה מוטרד. אליהו בר שלום דיין ומו"צ שכ' רמת שלמה בעיה"ק ירושת"ו

מרכז ינר

סניף ירושלים: בית הדפוס 30
טלפון: 02-6321600
סניף מרכז: ברוך הירש 14
טלפון: 03-7160130