10/06/2012 01:39
שאלה:
ילד בן 6 מאוד מתוחאורח\ת
בני בן ה6 הוא ילד חכם מאוד, עם כישורים יוצאי דופן, על פי מה שאומרים הגננת והרב שלו, ולפי מה שאנחנו רואים בבית.
עד גיל ארבע היה גם מאוד חברותי ותקשר בצורה מאוד מתקדמת לגילו עם מבוגרים ועם ילדים אחרים.
יש לו יכולת ניתוח ריגשית מדהימה, שלו ושל אחרים, והוא יודע לבטא את עצמו ואת רגשותיו.
לאחר שעבר גן בגיל ארבע, חלה אצלו הסתגרות, הוא לא מוכן ללכת לחברים, והרבה זוכר לילדים עוולות שעשו לו, ובגלל זה אינו רוצה להיות חבר שלהם יותר. קשה לו למחול על מריבות עם חברים, כך שיש לו מעט מאוד חברים. הוא מאוד ביקורתי כלפי אחרים.
גם כלפי עצמו הוא דורש מעצמו בפרפקציוניסטיות. הוא מחייב את עצמו להגיע לגן ראשון, עוד לפני הגננת (בשעה 7:30), קם בשעות מוקדמות, לפעמים גם באמצע הלילה ומתחיל לבכות בלחץ שהוא יאחר. אני כמעט כל בוקר מנסה לעכב אותו כדי שלא יגיע לגן מוקדם מידי.
הדרישה הזו מעצמו מביאה אותו גם לטענות והאשמות כלפי, הוא בא אלי למיטה בבוקר "עצלנית! למה לא הכנת לי בגדים?! אתם אף פעם לא מכינים לי בגדים!".
האמת היא שאני משתדלת מאוד שהכל יהיה מוכן עבורו, כדי שיהיה פחות לחוץ, והבוקר יעבור בצורה נורמלית גם לבני המשפחה האחרים (עוד ארבעה ילדים חוץ ממנו, הוא השני).
לצערי, כשהוא יוצא מהדלת, אני נושמת אנחת רווחה. הלחץ שלו הביא אותי גם להסכים שהוא ילך לבד לגן, כי בזמן שהוא יוצא, אין מי שיקח אותו. אני מרגישה לפעמים שילד בן 6 מנהל לנו את הבית.
זה לא בריא בעיקר עבורו.
יש לו קטע חזק מאוד של שליטה. הוא מאוד מנסה להיות קורבן מול אחיו שגדול ממנו בשנה, ומנסה להראות שאחיו הגדול הוא לא בסדר.
כמו כן, הוא לחוץ מאוד מהמטלות בגן. כשראיתי שהוא כל כך לחוץ, רציתי לצאת איתו ליום חופש שנינו יחד,
ליסוע איתו לטיול, והוא רצה בכך מאוד, אך כבר כמה שבועות הוא אינו מוכן ליסוע כי הוא דואג שאם יסע, יפסיד את היצירה בגן, ויצטרך אחר כך להמשיך אותה בגן, כששאר הילדים בגן מתקדמים ביצירה יותר ממנו.
הוא נמצא בחוג קריאה, ומקבל מטלה לשיעורי בית לקרוא קטע קצר 10 פעמים. שיעורי הבית האלו הופכים לסיוט, כי מאז שהוא מקבל אותם ועד לחוג הבא, הוא לחוץ שעליו לעשות אותם, ולא תמיד יש לי פנאי לשבת איתו בזמן שהוא רוצה.
יש פער בין מה שהוא מבין, למה שהוא עושה. השבוע הוא היה צריך להביא מתכון של עוגה לגן. מאז שחזר מהגן, ביקש ממני שארשום לו את המתכון. אמרתי לו שאני לא פנויה כרגע, אבל אכתוב בשמחה אחר כך. ראיתי שהוא מבין, אבל קשה לו להתגבר על עצמו מרוב לחץ, והוא שאל אותי כל דקה, אם אני יכולה לכתוב לו.
כדי לעזור לו ניסינו ללמד אותו שעון, אנחנו משתדלים להכין לו את הדברים שהוא צריך בזמן, ולעשות איתו את שיעורי הבית כמה זמן מראש. אבל, אנחנו לא מלאכי השרת,ולא תמיד אנחנו מספיקים הכל, ואז, הצילו...
בעוד כמה חודשים הוא יכנס לכיתה א', ואני חוששת שהלחץ שלו מהלימודים יביא אותו למקום עוד יותר בלתי אפשרי מבחינתו ומבחינת הבית.
|
לשאלה זו ענו 4 מומחים
11/06/2012 01:15
ההורים הם הווסת הרגשי של הילדים
נאוה סבג
לכותבת שלום וברכה,
אפשר להסתכל על הדברים בכמה אופנים:
לפי דברייך מאז שבנך עבר גן בגיל 4 התחילה אצלו הסתגרות, והתרחקות מחברה. לפי התיאור שלך, יתכן מאוד שמאז שבנך עבר גן הוא מרגיש אווירה של תחרותיות בגן. יתכן מאוד שיש איזה ילד, ש"מאיים" על המקום שלו בגן, ואשר מתחרה איתו על תשומת ליבה של הגננת. זה יכול להסביר, אולי, את הרצון שלו להגיע מוקדם לגן, ולהספיק לצייר את הציורים וכו'.
בנוסף, את מתארת ילד לחוץ, שמכריח אותך, כביכול, לעשות לו את הדברים במיידי - ואת שרואה את הלחץ שלו, מרחמת עליו, ונענית לבקשתו.
ברגע שאת נענית ללחץ שלו, את מחזקת את ההתנהגות שלו. הילד רואה שכל פעם שהוא בלחץ אמא עושה מה שהוא רוצה, אז הוא לומד שזו הדרך להפעיל את אמא כדי לקבל את מה שהוא רוצה. וכך הוא לומד שהיותו בלחץ מפעיל את הסביבה.
כדי להכחיד את ההתנהגות הזאת, צריך להימנע מלתת לילד את מה שהוא רוצה כשהוא בלחץ, ולעודד אותו כאשר הוא מספיק סבלן. כדאי לתת לו חיזוק חיובי כאשר הוא ממתין בסבלנות. להבליט את המקומות שבהם הוא ממתין בסבלנות ולתת לו על זה פרס.
חלק נכבד מהלחץ שלו, לדעתי, גם נובע מתחושת הלחץ שלך עצמך.
כאשר, למשל, הילד אומר לך שאם הוא יצא איתך לטיול, אז הוא יפסיד את היצירה בגן, ויצטרך אח"כ להמשיך אותה בגן, כששאר הילדים בגן מתקדמים ביצירה יותר ממנו. אני בטוחה שאת עצמך מרגישה עם זה לא נוח, ואפילו לחץ. הרי בסופו של דבר את רוצה שהבן יצליח כמו כולם. ואז את מסכימה איתו. הוא מצליח לשכנע אותך שהלחץ שלו מוצדק, ואת מאמינה.
ברגע שאת תאמיני שהלחץ שלו לא מוצדק, ותהיי שלמה עם ההתנהלות שלך, אני מאמינה שגם הוא יקבל זאת, ויפסיק להיות בלחץ. כי אם אמא לא בלחץ מכל העניין, גם אני לא. ילדים בסופו של דבר מרגישים אותנו, וקולטים את המסרים הסמויים שלנו.
אנחנו ההורים הווסת הרגשי של הילד, כשאנחנו לחוצים אנחנו משדרים זאת לילדינו.
אם את ממשיכה להיתקל בקושי כדאי מאוד לפנות למנחת הורים או ליועץ חינוכי ולקבל כלים להתמודדות עם הקושי.
ברכה והצלחה
נאוה סבג
ייעוץ נישואין ומשפחה וייעוץ רגשי
בס"ד
שלום לך !
ממליצה לך לפנות לטיפול משפחתי יחד עם הילד, חסרים פרטים, מהם גילאי הילדים בבית, יותר בהרחבה עד כמה היה קשה עבורו המעבר לגן חדש ומה השתנה בבית באותה תקופה? ועוד.
מתנהג בשאיפה לפרפקציוניזם ואף בחרדה מתוך הצורך שלו לשמור את מקומו הבטוח ולכן מבחינתו עליו להיות הכי טוב בחברה - בגן. כפי שאת רואה, הוא משקיע את כל האנרגיות שלו בלהיות מס' אחד, להיות "הכי " בזה הוא עסוק. הוא במצוקה.
ולכן חשוב מאוד לקבל עזרה מקצועית כדי למתן את ההתנהגות הזו שלא תהפוך לחריפה יותר כאובססיה .
דבר נוסף, התגובה בבית למצבו: ציינת כי "האמת היא שאני משתדלת מאוד שהכל יהיה מוכן עבורו " ובזה את קצת שוגה, בוודאי מתוך כוונה טובה למתן אותו, אך כאן למעשה הוא אכן מנהל אותך ו"מדביק" את כל הבית בלחץ שלו.
ניסיונות לרצות אותו רק מאפשרים את ההתנהגות הלא רצויה שלו ולכן עלייך להציב גבולות כדי שבאמצעותם הוא ירגיש ביטחון ויקבל פרופורציה נכונה, ילמד להשהות את הרצונות שלו ולהבין שלא הכל ייעשה מיד ושאפשר גם אחרת.
כאמור, ממליצה מאוד על טיפול משפחתי בו תקבלו כלים והבנה , גם אתם כהורים וגם הוא עצמו.
גילי כספי
פסיכותרפיה, ייעוץ נישואין והדרכה
לפרט, לזוג ולמשפחה.
054-6682770
את מספרת על ילד שהוא חכם מאד ובעל כישורים יוצאי דופן.
שבמעבר -חלה אצלו נסיגה
כל ילד מנסה למצוא את מקומו היחודי במשפחה ובחברה.
הרצון של בנך להיות מקובל בחברהאליו הגיע ,בא לידי ביטוי בכךשהוא מנסה להחצין ולהבליט את המיוחדות שלו ,שהיא היכולת השכלית הגבוהה והכישורים יוצאי הדופן. אך נראה לי שזה תובע ממנו מחיר ומלחיץ אותו מאד, ולא גורם לו לאושר רב.
לא רק זאת ,אלא שהוא סוחף גם אתכם למקום שלו וללחץ הזה, בעוד שמה שהוא צריך זה משענת בוטחת.
על כן,הורדת הלחץ צריכה לבוא מתוך הבית.
הילד זקוק להרגשה שהוא אהוב ונחמד גם בלי החכמה והכישורים שלו ,אלא סתם כך כי הוא הילד שלכם. ואתם שמחים בנוכחותו ורוצים לעשות אתו דברים בכיף ובכלל לא מודדים אותו בפלס. גם חבוק ולטיפה מידי פעם יכולים לסייע.והעקר התחושה שיש מי שתומך בי ואני יכול לסמוך עליו בעת צרה ובעקבות זה הוא יוכל להרגע.
יש גם לשאול את הגננת מה היא חושבת ומרגישה לגביו, ואולי כדאי שגם היא תתן לו אפשרות לקבל את תשומת לבה לא רק בהקשר של עשיה ועמידה בכללים אפשר סתם כך באמצע היום ,לקרוא לו לבחור בו, לקרב אותו אליה להביע לו יותר הבעות רגשיות לדוגמה: "אני שמחה לראות אותך בגן" אני רואה שאתה שמח היום" שאתה אוהב לאכול תפוח.....וכו'
עם הזמן הוא יבין שהוא מקובל בזכות כלל אישיותו וידע לשייך את הרצון האמיתי שלו להתנהגות הכלליתשלו
מאחלת לך שהוא יחזור אי'ה להיות ילד שמח ומאושר
יהודית בייטלר
יועצת חינוכית ופסיכותרפיסטית
0548406366
אריאלה שלום,
לבעיות כאלו, שצצות פתאום, ניתן לעזור בשיטת 3 המימדים. שיטה, המפרקת את הגורם שיצר את הלחץ, ומאפשרת לסדר הנפשי לשוב על כנו.
אם הנך מעוניינת, צרי איתי קשר, על מנת שאפנה אותך למטפלת באיזור מגורייך.
בריאות והצלחה!
רבקה
052-4488461
|
|