לשאלה זו ענו 2 מומחים
"אם אכן", את לובשת בגדים רחבים ולא מחמיאים בזמן שאת אסורה עליו, כדי שלא תהיה לו משיכה אסורה, אזי השלב הבא הוא:
לעבור איתו כל הזמן על המשפטים הבאים:
"אתה ירא שמים, ולכן היצר הרע תוקף אותך כל כך. שווה לך להפסיד את כל המצוות שעשית ?
כך תחזרי ותשנני לו שוב שוב:
"אתה בעל מעלה "ולכן" היתר הרע תוקף אותך. שוה לי לראות אותך אח"כ בגיהנם ?
תדברי איתו על זה המון. לא בשעה שהוא מתקרב אלייך. אז אין עם מי מי לדבר. בשעה שהוא לא מגורה.
ותבקשי ממנו שילמד איתך את הגמרא דלהלן, ויסביר לך אותה. מילה במילה. (ממסכת סןכה דף נב עמוד א).
(תבואי בליל שבת, אחרי הסעודה, תפתחי לו את הגמרא, ותגידי לו שיסביר לך מה כתוב שם, בארמית...).
"תנו רבנן: ואת הצפוני ארחיק מעליכם - זה יצר הרע, שצפון ועומד בלבו של אדם....
כי הגדיל לעשות, ומתגרה בתלמידי חכמים יותר מכולם. כי הא, דאביי שמעיה לההוא גברא דקאמר לההיא אתתא: נקדים וניזיל באורחא. אמר: איזיל אפרשינהו מאיסורא. אזל בתרייהו תלתא פרסי באגמא. כי הוו פרשי מהדדי שמעינהו דקא אמרי: אורחין רחיקא וצוותין בסימא. אמר אביי: אי מאן דסני לי הוה - לא הוה מצי לאוקומיה נפשיה. אזל, תלא נפשיה בעיבורא דדשא, ומצטער. אתא ההוא סבא, תנא ליה: "כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו".
אמר רבי יצחק: יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, שנאמר "רק רע כל היום".
אמר רבי שמעון בן לקיש: יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו, שנאמר "צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו", ואלמלא הקדוש ברוך הוא שעוזר לו - אינו יכול לו, שנאמר "ה' לא יעזבנו בידו ולא ירשיענו בהשפטו".
תנא דבי רבי ישמעאל: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש. אם אבן הוא - נימוח, אם ברזל הוא - מתפוצץ...
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: יצר הרע מסיתו לאדם בעולם הזה, ומעיד עליו לעולם הבא. שנאמר "מפנק מנוער עבדו ואחריתו יהיה מנון".
אמר רבא: בתחילה קראו 'הלך', ולבסוף קראו 'אורח', ולבסוף קראו 'איש', שנאמר "ויבוא הלך לאיש העשיר ויחמול לקחת מצאנו ומבקרו לעשות לאורח, וכתיב ויקח את כבשת האיש הרש ויעשה לאיש הבא אליו.
אמר רבי יוחנן: אבר קטן יש לו לאדם, מרעיבו - שבע, משביעו - רעב. שנאמר "כמרעיתם וישבעו" וגו'.
בברכת הצלחה
ואין כמו התורה להבריח את השונא הגדול שיש לאדם עלי אדמות, הוא יצר הרע..
"אם אכן", את לובשת בגדים רחבים ולא מחמיאים בזמן שאת אסורה עליו, כדי שלא תהיה לו משיכה אסורה, אזי השלב הבא הוא:
לעבור איתו כל הזמן על המשפטים הבאים:
"אתה ירא שמים, ולכן היצר הרע תוקף אותך כל כך. שווה לך להפסיד את כל המצוות שעשית ?
כך תחזרי ותשנני לו שוב שוב:
"אתה בעל מעלה "ולכן" היתר הרע תוקף אותך. שוה לי לראות אותך אח"כ בגיהנם ?
תדברי איתו על זה המון. לא בשעה שהוא מתקרב אלייך. אז אין עם מי מי לדבר. בשעה שהוא לא מגורה.
ותבקשי ממנו שילמד איתך את הגמרא דלהלן, ויסביר לך אותה. מילה במילה. (ממסכת סןכה דף נב עמוד א).
(תבואי בליל שבת, אחרי הסעודה, תפתחי לו את הגמרא, ותגידי לו שיסביר לך מה כתוב שם, בארמית...).
"תנו רבנן: ואת הצפוני ארחיק מעליכם - זה יצר הרע, שצפון ועומד בלבו של אדם....
כי הגדיל לעשות, ומתגרה בתלמידי חכמים יותר מכולם. כי הא, דאביי שמעיה לההוא גברא דקאמר לההיא אתתא: נקדים וניזיל באורחא. אמר: איזיל אפרשינהו מאיסורא. אזל בתרייהו תלתא פרסי באגמא. כי הוו פרשי מהדדי שמעינהו דקא אמרי: אורחין רחיקא וצוותין בסימא. אמר אביי: אי מאן דסני לי הוה - לא הוה מצי לאוקומיה נפשיה. אזל, תלא נפשיה בעיבורא דדשא, ומצטער. אתא ההוא סבא, תנא ליה: "כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו".
אמר רבי יצחק: יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, שנאמר "רק רע כל היום".
אמר רבי שמעון בן לקיש: יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו, שנאמר "צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו", ואלמלא הקדוש ברוך הוא שעוזר לו - אינו יכול לו, שנאמר "ה' לא יעזבנו בידו ולא ירשיענו בהשפטו".
תנא דבי רבי ישמעאל: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש. אם אבן הוא - נימוח, אם ברזל הוא - מתפוצץ...
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: יצר הרע מסיתו לאדם בעולם הזה, ומעיד עליו לעולם הבא. שנאמר "מפנק מנוער עבדו ואחריתו יהיה מנון".
אמר רבא: בתחילה קראו 'הלך', ולבסוף קראו 'אורח', ולבסוף קראו 'איש', שנאמר "ויבוא הלך לאיש העשיר ויחמול לקחת מצאנו ומבקרו לעשות לאורח, וכתיב ויקח את כבשת האיש הרש ויעשה לאיש הבא אליו.
אמר רבי יוחנן: אבר קטן יש לו לאדם, מרעיבו - שבע, משביעו - רעב. שנאמר "כמרעיתם וישבעו" וגו'.
בברכת הצלחה
ואין כמו התורה להבריח את השונא הגדול שיש לאדם עלי אדמות, הוא יצר הרע..
|
|