אסור לאיש לחיות עם אשה, אפי' כשהיא שומרת טהרת המשפחה. בלי קידושין וחופה וכתובה כדת.
החי עם אשה בלי כתובה, אמרו עליו חז"ל בגמרא (כתובות נו ע"ה) ש"בעילתו בעילת זנות".
גם כאשר יש כתובה, אם אין חופה כדת, דינה כנידה. וכמו שאמרו חז"ל (בתחילת מסכת כלה) ש"כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה".
מטעם זה מפורסם פסק הריב"ש שלא לתת למי שאינה נשואה לטבול. בכל המקוואות בזמננו אוכפים הוראה זו בכל יכולתם. מי שחושבת שתטבול בים כדת - מרמה את עצמה. זה כמעט לא ניתן.
פילגש אסורה בזמן הזה לכולי עלמא, יש אומרים מהורה ויש אומרים מדרבנן. (וכמבואר בנו"כ לאבה"ע תחילת סימן כו). עכ"פ אין מי שמתיר.
אין לנו להאריך, בדבר שהוא אסור, חד משתעית.
עדיף להנשא שנית, ולדעת שלא מקבלים "יותר כסף" ממה שעושים קונצים בענייני דת, אלא מקבלים בדיוק את מה שהוחלט בראש השנה, אם בדרכים כאלה ואם בדרכים כאלה. כדאי לבחור כמובן בדרך הטובה.
באיחולים שה' יתן בלבם לפעול כראוי
אליהו בר שלום.