מאמרים חינם משפחה ונישואין | מרכז י.נ.ר ללימודי נישואין ומשפחה
מרכז י.נ.ר

מאמרים לקריאה חופשית

כניסה למשתמשים 18/05/2022 י"ז אייר תשפ"ב
114 תוצאות
  • שאלת המסכים מטרידה בזמננו לא מעט משפחות. הורים מתלבטים אם להכניס לביתם מסכים ובכך להיכנס למורכבות חינוכית עם הילדים העשויה לגרור מתחים ולא מעט עימותים; או להימנע מכך לחלוטין, ולחסוך את הקשיים. הדבר ידוע כי רבו נזקי המסך, רוחניים וגשמיים, אך מאידך – המסך מעסיק את הילדים, ונהיה "שקט בבית". מה עושים?
    חינוך והורות במשפחה
  • הנשירה ממסגרות החינוך ומהדרך החינוכית אותה מתווים ההורים, קיימת כבר משחר ההיסטוריה היהודית. לאורך הדורות הנושא של התמודדות חינוכית פשט צורה ולבש צורה מימי אבותינו, שופטינו, נביאנו ורבותינו. למרות שהנושא מורכב ולכל אחד המאפיינים הייחודיים לו, ננסה למצוא מאפיינים כלליים מהמקורות כדי לתת זווית תורנית להתמודדות זו.
    חינוך והורות במשפחה
  • תתארו לעצמכם מציאות שבה אתם יכולים להיות מי שאתם רוצים, להראות איך שאתם רוצים, לעבוד במה שבא לכם, להעביר את הזמן בצורה שהכי נוחה לכם. הייתם רוצים לחיות במציאות שכזאת? לילדים מאד קל להגיע למקום כזה. קוראים לזה משחקי דמיון. ילדים יכולים להעביר שעות במשחק עם כמה מקלות שבורים, ברגים חלודים וגולות שבורות. הדמיון מאפשר להם להיות גרסה "טובה" יותר ממה שהם ולחיות בסביבה "טובה" יותר מהמציאות. אבל מה קורה כשמתבגרים? לכאורה, אנשים מבוגרים צריכים להתמודד עם המציאות. למצוא דרך לשפר מצב לא רצוי או להסתגל אליו. אבל מזה מספר שנים יש דרך עוקפת. כבר לא צריך להתאמץ או להסתגל. האינטרנט בכלל, והרשתות החברתיות בפרט, מאפשרות לנו להציג את עצמנו כמו שאנחנו רוצים, בלי שאחרים ידעו מי אנחנו באמת. אנחנו יכולים להציג את עצמנו בשם אחר, במראה אחר ובזהות בדויה, לספר על עצמנו את מה שאנחנו רוצים שאחרים ישמעו עלינו, או מה שנח לנו לשמוע על עצמנו. רשת האינטרנט מהווה מרחב של ידע אין-סופי. חלקו חיובי ומעשיר. חלקו מידע נכון, אבל לא מתאים מבחינת התוכן המוצג בו, וחלק פשוט מזיק. יש לא מעט אנשים שמעדיפים להתרחק ולהתנתק מהאינטרנט או לוותר על טלפון חכם. ומצד שני, יש לא מעט שמשתמשים בטוב שהעולם הזה מציע לטובת לימודים או עבודה. במאמר הבא יציג אלעד חמיאל, מנהל קהילת "מגדלים מתבגרים בטוחים" מעט מהאתגרים הקיימים היום בעולם הוירטואלי.
    חינוך והורות במשפחה
  • הצבת גבולות במשפחה מתרחשת כאשר הורים קובעים חוקים וכללים, מבהירים את המותר ואת האסור, מפקחים ומענישים בהתאם למטרותיהם החינוכיות. בגיל הרך רבים ומגוונים הם הנושאים בהם הורים מציבים גבולות לילדיהם: הרגלי אכילה ושינה לתינוק, תהליכי גמילה ממוצץ ומחיתול, נוהלי קימה בבוקר לקראת הליכה לגן, נוהלי ישיבה בארוחות, צפייה במסכים, כניסה לחדר ההורים וכדומה. הצבת הגבולות בגיל הרך חשובה במיוחד. הגבולות קובעים את חוקיות החיים, מעניקים לילד הקטן תחושת ביטחון שיש מבוגרים אחראים, יודעים, שמגדלים אותו, ומפחיתים אצלו תחושות בלבול וחוסר ודאות. על אף זאת, מיומנות הצבת הגבולות מעוררת בקרב הורים רבים אי נחת, מבוכה ואף חוסר אונים. הורים דואגים שמא יזיקו לילדם ויפגעו בו בהצבת הגבול ומתלבטים כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. להלן שבעה עקרונות מעשיים שיעזרו להורים לילדים בגיל הרך להציב גבולות בצורה יעילה ומועילה.

    חינוך והורות במשפחה
  • משבר הקורונה פרץ אל תודעת חיינו בשנה שחלפה ומאז מסרב להניח לנו ולרדת מהכותרות. בעקבותיו, צצו לפתחנו אתגרים רבים. משפחות רבות מצאו את עצמם בהתמודדויות כלליות המשליכות באופן ישיר על הניהול השוטף של הבית ותפקודו התקין.

    חינוך והורות במשפחה
  • תראפיה באמנות היא שיטה לטיפול רגשי באמצעות אומנות. השיח הטיפולי נעשה באמצעות האמנות, ובמקביל, בהתאם לצורך ולתנאים, ניתן לשלבו עם שיח תראפויטי. יתרון התראפיה באמנות הוא בכך שהעבודה דרך אומנות מאפשרת העלאת תכנים רגשיים ללא ה"פילטר" המחשבתי המופעל בשיח טיפולי וורבלי, והתוכן עולה מתוך היצירה ומעובד דרכה. כמו כן, התראפיה באמנות מאפשרת עבודה על מרכזי מוחיים שונים האחרים על פונקציות תפקודיות שונות ובכללן יכולת ויסות רגשי, איפוק וכדומה.

    חינוך והורות במשפחה
  • יֹּ?אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ?ה "אֱמֹ?ר" אֶל־הַכֹּהֲנִ?ים בְּנֵ?י אַהֲרֹ?ן ו"אָמַרְתּ" אֲלֵהֶ?ם לְנֶ?פֶשׁ לֹֽא־יִטַּמָּ?א בְּעַמָּֽיו: ידועים הם דברי רש"י על פסוק ומקורם מהגמ' יבמות (קיד.) "אמור ואמרת" להזהיר גדולים על הקטנים, דהיינו שהגדולים צריכים למנוע מהקטנים מלעשות עבירה. ופירש רש"י שם בגמ': שהגמ' למדה זאת מזה שהתורה חזרה פעמיים בלשון אמירה (אמור ואמרת), ושתי אמירות הללו למה, ללמדנו: "להזהיר גדולים על הקטנים".

    חינוך והורות במשפחה
  • שבעה עקרונות מעשיים להצבת גבולות בגיל הרך
    חינוך והורות במשפחה
  • רקע תופעת האלימות במערכת החינוך מעוררת תשומת לב רבה מאד בעשורים האחרונים, בקרב אנשי חינוך, הורים וחוקרים. עדות לכך ניתן למצוא בסקר שערכה רשות המחקר במכללת לוינסקי, שבחן את תפיסת החשיבות של יעדים אסטרטגיים של מערכת החינוך בעיני הציבור. במדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת נמצא כי שני היעדים החשובים ביותר הם הפחתת אלימות וקידום הרווחה הנפשית של הילדים. בקרב אנשי חינוך, הפחתת האלימות נתפסה כיעד החשוב ביותר. בשנים האחרונות מערכת החינוך משקיעה מאמצים בלתי פוסקים למיגור האלימות. קיימת הסכמה בין כל העוסקים בתחום, כי הצלחת המאמצים האלה תלויה בשיתוף הפעולה בין אנשי חינוך, תלמידים והורים. לפיכך יש חשיבות בהכרת התפיסות של ההורים בנושא האלימות במערכת החינוך. המידע המחקרי בנושא זה הוא מועט. בסקר שנערך בשנת 2016( ראמ"ה, 2017 )נבחנו תפיסות הורים בנוגע להיקף האלימות על סוגיה השונים וכן המאמצים הנעשים על ידי בית הספר לצורך התמודדות מולה. בסקר נמצא כי תופעת האלימות נפוצה בבית הספר, היקפה משתנה בהתאם לסוג האלימות ולסוג בית הספר, כאשר השיעור הגבוה ביותר )%53 )דווח לגבי אלימות מילולית בבתי ספר יסודיים. המחקר הנוכחי מבקש להרחיב את ההתבוננות בתופעת האלימות בבתי הספר דרך בחינת נקודת הראות של הורים בנוגע להיקף האלימות על ביטוייה השונים ודרכי ההתמודדות עימה, כולל היבטים של שותפות בין בית הספר להורים.

    חינוך והורות במשפחה
  • שאלה:

    אנחנו משפחה חרדית עם שמונה ילדים. הבן הבכור שלנו בן 17, בגיל קטן היה ילד מצליח ומוכשר. ידע לקרוא מוקדם, שינן משניות בעל פה ועוד. מכיתה ד' התחילו בעיות משמעת, ובעקבותיהן נסיגה לימודית. בדקנו אם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, והבדיקה היתה שלילית. כך התגלגלו השנים עם עליות ומורדות כשרוב הזמן הילד סובל גם מבחינה חברתית וגם לימודית. כרגע הוא לא נמצא במסגרת. קם מאוחר, יושב מול המחשב, וצופה בהרצאות תורניות. הוא מגלה התעניינות מרובה בחסידות מסויימת, למרות שהמשפחה שלנו רחוקה מאוד ממנה. היכולות שלו גבוהות מאוד. זאת למרות שיש לו חסר של כמה שנים. אברכים שלומדים איתו מידי פעם מעידים על ילד מוכשר מאוד. מבחינה רגשית הוא מאוד מבולבל, לא מסתדר עם אחיו, כל היום מסתובב ממקום למקום, וכמעט ואינו אוכל. ניסינו פסיכולוגים למיניהם, מטפלים ועוד אך שום דבר לא עזר. יש לציין שמבחינה רוחנית הבחור ב"ה שמור מאוד, עם טלפון כשר, לא חשוף לאינטרנט, נמצא בחברה טובה וכדומה. אנו די מיואשים ולא יודעים מה לעשות. נשמח מאוד להכוונה ולעצה.

    חינוך והורות במשפחה
  • זמן איכות משפחתי, אינו עניין למשפחות מיוחסות. זמן זה הוא צורך חיוני ובסיסי בכל בית ובכל משפחה, בפרט בדור שלנו העמוס לעייפה בגורמים מסיחי דעת. ההורים הם מנהיגי הבית, ובידם הכוח לייצר זמן אישי בתוך המשפחה. כולנו זקוקים לזמן איכות, זמן נעים ונוח לחיזוק התקשורת הזוגית והמשפחתית. רגעים מתוקים אלו מהווים כעין תחנת דלק והטענת אנרגיה נפשית וסביבתית בתא הזוגי והמשפחתי. מהו זמן איכות משפחתי אמיתי, כיצד מייצרים אותו והאם קיימת דרך רצויה ליצירתו.

    חינוך והורות במשפחה
  • בעקבות הסערה הציבורית סביב הפרשיות האחרונות, עו"ס ריקי לבל, מצוות המומחים של מרכז י.נ.ר, מציגה טיפים מקצועיים שיסייעו להורים המודאגים לזהות בזמן אם ילדם חווה התעללות כלשהי בגן הסערה הציבורית והעיסוק התקשורתי הרב בנושא מעלה חששות רבים בליבם של הורים מודאגים החוששים שמא ילדם חווה התעללות בגן ואיש אינו יודע.

    חינוך והורות במשפחה
  • כל אחד מאתנו היה רוצה שלילדיו יהיו חיי חברה מיטיבים, שכן הנושא החברתי הוא חלק משמעותי בעולמו של הילד. במאמר זה ננסה ללמוד אודות השפעת הקוגניציה על רכישות מיומנויות חברתיות לצורך שיפורן.

    חינוך והורות במשפחה
  • לימוד גמרא עם ילדים ונוער מהווה אתגר משמעותית להורים ומורים כאחת. על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים ותלמידים עם הפרעת קשב וריכוז. המאמר מתאר את הפרעת קשב מנקודת מבט תורנית ומציע דרכי התמודדות עמה בהקשר של לימוד גמרא עם ילדים ונוער שאובחנו עם הפרעת קשב. המאמר מתמקד באנשים עם ההפרעה, אבל חלקים נרחבים מתוכו יכולים לסייע בהוראת גמרא בכלל.

     

    חינוך והורות במשפחה
  • במשך כיובל שנים פיתח פרופ' מרדכי רוטנברג, חתן פרס ישראל, שיטת טיפול המבוססת על מקורות היהדות על גווניהם הרבים. גישתו של פרופ' רוטנברג מבוססת על מושג "הצמצום" שתיאר רבנו האר"י ז"ל, גדול המקובלים בעת החדשה. על עיקרי הגישה בהסתכלות עכשווית ויומיומית, במאמר של תלמידו של פרופ' רוטנברג, מרום גורין MSW.

    חינוך והורות במשפחה
  • ADHD היא ההפרעה הנוירו-התפתחותית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, ושיעורה באוכלוסייה כ-10%. על פי דוידוביץ' (Davidovitch et al., 2017), שיעור המאובחנים בישראל מגיע ל15% מאוכלוסיית הילדים שהוא מהגבוהים בעולם.

    חינוך והורות במשפחה
  • שיטת הי"ש אומרת שאין אדם שאין בו טוב, אין אדם שאין יופי במעשיו. גם הורה שעושה אין ספור טעויות, עדיין אפשר למצוא במעשיו את גרגירי הזהב. גם בעל ששוגה במעשיו כלפי רעייתו, עדיין ניתן לראות בהנהגתו את היופי, אם רק רוצים בכך. הסופרת מנוחה פוקס בשיטה שהיא פיתחה ומלווה אותה בשלושים השנים האחרונות.
    חינוך והורות במשפחה
  • נועה נערה אינטליגנטית אשר חווה את הבחינות כמוקד לחץ וחרדה, עקב כך לעתים ציוניה אינם משקפים את ידיעותיה על אף היותה מחוננת..

    חינוך והורות במשפחה
  • ישנו פסוק בספר משלי, שהוא יסוד עיקרי לתקשורת חיובית עם הזולת. כתוב בפסוק: "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (משלי כז יט). כמה מרבותינו מסבירים את הפסוק, כפשוטו, על ההשפעה שיש לנו על הזולת כאשר אנו מסבירים לו פנים. אך הגר"א מוילנא, פירש את הפסוק, שגם כאשר אותו זולת נמצא במרחק וכלל לא יודע על תחושותינו כלפיו, עדיין יש כאן השפעה נפשית בלתי נראית, שהתחושות שלנו כלפיו יגרמו לו להרגיש בצורה דומה כלפינו. גם כאשר הגוף לא נמצא כלל ביחסי תקשורת עם אחרים, יש קשר רוחני בין הנשמות, והיחס שלנו כלפיהם גורם להם לחוות מציאות רוחנית אמיתית וברורה, וכן כתב גם האור החיים הקדוש (שמות לג יא). קל להגיד, קשה ליישם, במיוחד כאשר היחסים טעונים ויש הרבה משקעים.
    חינוך והורות במשפחה
  • חינוך והורות במשפחה

רוצה לקבל עדכונים ממגוון התוכן של מרכז י.נ.ר?

להרשמה ופרטים נוספים

מרכז ינר

סניף ירושלים: בית הדפוס 30
טלפון: 02-6321600
סניף מרכז: ברוך הירש 14
טלפון: 03-7160130