facebook youtube google

מדור אקטואליה במשפחה

כנס סיום קורס פראקטיקום בגישור מחזור 13

מאת חפצי אברהמי 22/05/2019
תקציר:
כנס סיום קורס פראקטיקום בגישור מחזור 13 והענקת תעודות הצטיינות למסיימים בהצלחה במהלך הפראקטיקום, מקבלים התלמידים תיקים מבית משפט השלום ועוסקים בגישור ע"י ליווי של צוות מגשרים מוסמכים. איחולי הצלחה בהמשך דרככם המקצועית...
כנס סיום קורס פראקטיקום בגישור מחזור 13
depositphotos
יז אייר | 22.05.2019
כנס סיום קורס פראקטיקום בגישור מחזור 13
והענקת תעודות הצטיינות למסיימים בהצלחה
במהלך הפראקטיקום, מקבלים התלמידים תיקים מבית משפט השלום
ועוסקים בגישור ע"י ליווי של צוות מגשרים מוסמכים.
איחולי הצלחה בהמשך דרככם המקצועית...
הכתבה משויכת לקורס | גישור - פראקטיקום

כתבות אחרות

הרב המקובל  שר שלום נחמני מחזק את ידי מרכז י.נ.ר
yanar

הרב המקובל שר שלום נחמני מחזק את ידי מרכז י.נ.ר

הרב המקובל  שר שלום נחמני מחזק את ידי מרכז י.נ.ר, הרב פגש את הרב דניאל עשור המליץ חיזק ובירך את מרכז י.נ.ר

רב המקובל שר שלום נחמני משמש כרב קהילה בישוב תל ציון בנו וממשיך דרכו של אחד מגדולי המקובלים של ירושלים ההדור הקודם הרב סעדיה לוי נחמני הידוע בגאוניותו בקבלה עיונית וכבעל רוח הקודש. התפרסם ביותר בכך שניבא את מלחמת ששת הימים עם תאריך מדייק כולל תוצאות המלחמה חמש שנים קודם בפני כל תלמידיו. ואת מלחמת יום כיפור שנה אחת קודם. ראיינתי את תלמידיו בתוכנית רדיו בקול ברמה שספרו בהתרגשות רבה על מורם ורבם על ניסיו הגלויים. בנו שר שלום נחמני נערץ מאוד ונחשב בעיניי תלמידי אביו כממשיך דרכו המופלאה.

מיזם מדהים שיצא היום לפועל - קורס מנהיגות משפחתית לרבנים צבאיים
yanar

מיזם מדהים שיצא היום לפועל - קורס מנהיגות משפחתית לרבנים צבאיים

מתרגשים לשתף אתכם במיזם מדהים שיצא היום לפועל
של קורס מנהיגות משפחתית לרבנים צבאיים
בשיתוף הרבנות הראשית לצה"ל
בהובלה של צוות ינר המדהים והמקצועי, הרב דניאל עשור
הרב שמחה כהן
הרב אליהו בן סימון
אריה אשדת
ומשה אליאס.
בקורס יקבלו הרבנים כלים מעשיים וראשוניים להתערבויות בתחום הנישואין והמשפחה.
גאוה לנו להכניס את השליחות הלאומית שלנו לצה"ל
מתוך הבנה החוסן שלנו מתחיל בבית היהודי!

הרב אליהו אבירז'ל מחזק את מרכז י.נ.ר
yanar

הרב אליהו אבירז'ל מחזק את מרכז י.נ.ר

מנכ"ל מרכז וראש הועדה הרוחנית הגיעו היום, ב' סיון תשע"ט לביתו של הרה"ג אליהו אבירז'ל שליט"א,
ראש אבות בתי הדין הרבניים בירושלים, מחבר שו"ת "דברות אליהו".
הרב שמע על פעילות המרכז בעת האחרונה,
ברך את מרכז י.נ.ר והעומדים בראשו על חיזוק והדרכת משפחות בדרך ישראל סבא, וכתב ברכה חמה למרכז.
 

 

ביכורי אהבה
depositphotos

ביכורי אהבה

ביכורי אהבה

 

טיפים מתוקים לזוגיות חגיגית 

 

חג שבועות הוא חג הביכורים, חג של התחלות חדשות, בחג זה קיבלו עם ישראל את התורה, את חוקייה ומצוותיה, והם נכנסו בברית איתן עם הבורא יתברך.

גם בקשר הנוצר בין בני זוג, יש שלבים ותהליכי הבשלה. בכדי להנות מפירות ותוצרי ביכורים, הקשר הזוגי דורש ההעמקה והשקעה טיפוח והשקייה, הזנה והפרייה הדדית.

 

יצאתי לסיבוב שבועות לאתר כמה ביכורי אהבה. טיפים טובים לזוגיות

ושלל תובנות מעשיות.

 

בחיפושי מצאתי, שפע מנהגים וחגיגות טעמים, ריחות משכרים וצבעים מלבבים. פגשתי בפשטידות ומוקרמים, בבלינצ'סים וקינוחים מרשימים, עוגות גבינה הדורות וסלטים ראוותניים. מצאתי כי ניתן ללמוד מהם, להעשיר ולהחכים.

 

ובכן, מלוא הטנא לפניכם

עשו בו כטוב בעיניכם.

 

חג הקציר

בכל השקעה יש גם ציפייה לתוצר מוגמר.

הציפו והעצימו את ההצלחות הזוגיות. תנו להם מקום של כבוד ודגש חגיגי.

 

חג שבועות

תחגגו מידיי כמה שבועות את הזוגיות, בכל דרך שתבחרו.

 

חג הביכורים

תייצרו לכם טנא גדול  לדברים חיוביים, הודאות והודיות על תוצרים משותפים ופירות ביכורים.

 

עצרת

עצרו מידיי פעם, לחשיבה ולהתאווררות, לזמן אישי - זוגי - משפחתי.

 

מתן תורה

הפעילו חשיבה על תורת הבית ולוחות הברית שלכם, על החוקים והכללים, רעננו ושפרו אותם במידת הצורך.

 

מאכלי חלב

גיוון בזוגיות הוא אחד מסודות ההצלחה.

נסו מתכונים חדשים, צבעים וטעמים. תרגישו בטוחים לשבור שיגרה ולעשות חיים.

 

סעודת חג

יש לכם את הזכות לחיות באושר, לשיר כל יום - יש לי יום יום חג... פנקו את הזוגיות באוכל טוב ובהנאות ובכל מה שישמח אתכם.

 

בגדי לבן

הקפידו על הופעה נקיה ומטופחת מול בן / בת הזוג שמרו על אסתטיקה והתחדשות.

 

קישוט בירק ופרחים

הכניסו לבית צמחים, קשטו את גינתכם בעציצים יפים, הם מוסיפים ססגוניות ושמחת חיים.

למהדרין - המלצה: להביא לבת הזוג פרח יפה או זר מכבד לשבת ולמועדים.

 

ליל שבועות

אם אתם ממש גזעיים, מומלץ לנסות לפחות פעם בשנה "לילה לבן" זוגי, זה שווה!!

 

קריאת הכתובה

חשוב לחדש בכל שנה את ברית הנישואין, להיזכר בזכויות ובמחויבויות.

לחזק יסודות ולבצר את הבית בשלל הגנות.

 

מגילת רות

חשוב להשתמש במוטיבים מעצימים, ברוח ובהשראה בטקסטים ובשירים.

באשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין, הדגישו את הטוטאליות הזוגית.

 

תהילים

השקיעו בתקשורת הזוגית,

בשבח ובהודאה, בשירים, בייחולים ובבקשה. וכשצריך, אז תנו מקום לבכי וזעקה.

 

חג המים

היכן שיש תנועה של מים זורמים, יש סימן לחיים.

הזרימו אל הצינורות הזוגיים

מים חיים. מי אהבה ושמחה, מים של חוויות טובות והנאה. תנו לעצמכם לנבוע ולשפוע, להשקות את הערוגות בחיוך ובתשוקה.

 

 

רַעְיָתִי יוֹנָתִי בֹּאִי אִתִּי לִדְבִיר וְאוּלָם כִּי לְמַעֲנֵךְ אֶעֱזֹב כָּל הֲמוֹנֵי מַעְלָה וְחֵילָם  וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם

 

חג ביכורים שמח

לחיים לירושלים
depositphotos

לחיים לירושלים

לחיים לירושלים 

 

ירושלים של דמעות, ים של געגועים ואהבות, מכל קצוות תבל העיניים לך תמיד צופיות.

 

ירושלים של מגדלים וארמונות, של שמשות זהב מתנוצצות, את אלף המגן בנויה לתלפיות.

 

ירושלים של שלום וחלומות,

של תפילות וזעקות, את עיר שחוברה לה בדם ושאגת מלחמות.

 

ירושלים של חכמה ותרבויות

של הרים וגאיות, כל הברכות והאמונות, בתוך שבילייך פוסעות.

ירושלים של קודש ומקדשות

של צבעים ושלל ריחות, עיר כלילת - יופי רמת המעלות.

 

ירושלים של פעם ופעימות, קול דודי ונפשות הומייות, ושומרים על חומותייך לצלילי כנורות.

 

ירושלים של אש ומעון אריות, של תקוות לבבות, חופות חתנים וצהלת כלות, דמים ושבועות.

 

ירושלים של שירים וקולות, של פעמונים ושופרות, בנים נקבצו ובאו לך אל ירושת מלכים ואבות.

 

ירושלים של נצח ונצחונות,

של אהבה ותשוקות, באוויר צח ויין פסגות נשיר לך שיר את המעלות

הגיגיי אש לל
depositphotos

הגיגיי אש לל"ג זוגי שמח

אש אש מדורה

הגיגיי אש לל"ג זוגי שמח

ל"ג בעומר כבר ממש בפתח וזו הזדמנות מצוינת לרענן מחדש כיצד מציתים מבעירים ומשמרים את מדורת הזוגיות. יצאתי עבורכם אל המרחבים, אספתי בשבילכם חומרי בעירה ומעט זרדים.

האתגר העיקרי בנישואין, לאחר פרק אלו המציאות שלו ואלו חייב להכריז. הוא כיצד ניתן לשמור על אש  האהבה, התשוקה, וההתלהבות ולהפיח בניצוץ הזוגי אש תמיד.

במהלך הזוגיות מופיעים אירועים רבים, סופות חול וסערות מדבר, המאיימות לכבות ברוח מצויה ושאינה מצויה את אותה אש יוקדת.

לפניכם כמה חומרי בעירה המסוגלים לשמר את מדורת השבט ולקיים את ל"ג בעומר הזוגי שלכם לשנים רבות וטובות.

חומרי בעירה בעלי תו תקן לשימור להבת הזוגיות בתא המשפחתי

גרוש, רווק ונשוי ישבו לשיחת רעים על כוס קפה,

קרה ובשיחת הרעים העלה החבר הנשוי על שולחן הדיונים תפוח אדמה לוהט ממעמקי קרביו: אני מרגיש לאחרונה שהזוגיות שלי דועכת, בעצם אני לא מרגיש לזוגתי כלום. כאילו הכל בסדר, העניינים זורמים כרגיל אבל מה, זה לא מה שהיה".

"אח שלי, אמר הגרוש, אתם ביחד כמה שנים, תחושת ה-"היי" היא כולה שנתיים שלוש", אז מצבך יחסית טוב. הרווק ציחקק: נו, אתם מבינים למה אני לא ממהר להתחתן? להכנס לתבנית שסופה ידוע מראש זו שטות.

החבר הנשוי, הישיר מבט אבוד לעבר השלישיה, מחפש בדיל תקווה בעיניים של חבריו.

החבר הגרוש אמר: מוטב שלא אמשיך לדבר, אצלי הבטטות ממזמן נשרפו באש.

אז מה אתה אומר הקשה הנשוי, להתייאש מראש? להרים ידיים ולהתחיל חיים חדשים שהלהט שלהם, במקרה הטוב, יסתיים תוך כמה שנים שוב?

"מי קבע שזוגיות מורכבת רק מ "היי" הציל את המצב החבר הרווק. למה אני נראה לכם כמו אחד שמסתובב עם חיוך מרוח 24/7?!

להיות רווק זה גם חתיכת אתגר, כל שבת וחג הופכים למשימה לא קלה, במרוצת הימים באים והולכים לחצים אישיים וחיצוניים, רגעים של חופש ורגעים של בדידות. בקיצור, רווקות זה נחמד עד גבול מסויים.

שלא נדבר על העובדה שאני מוצא את עצמי מתלבט בין הרצון למצוא את הפינה האישית משפחתית שלי לבין ההיסטריה לשמור על החופשיות הנעימה.

ובכלל האם יש כזה דבר אמיתי שנקרא אהבה?

השאלה נשארה באוויר ואיתה כמה ספלי קפה ריקים וענני עשן מסתלסל.

החבר הנשוי שב לביתו מהורהר וספקני מתמיד.

אתם לא תשארו ספקניים

לפניכם כמה טיפים לאור מדורת ל"ג בעומר,

נטולי עשן ואבק שריפה, ולקינוח, כמה שיפודי מרשמלו צלוי וריחני.

א. הפינה האינטימית

מערכות יחסים בזוגיות מתחילות עם ניצוץ קטן שעף עם הרוח היישר למאגר הגז השוכן בתוך הלב. הניצוץ מתלקח ומחולל מדורת ענק.

ההרגשה הרווחת בין בני הזוג כי הם הראשונים מלבד אדם וחווה שהמציאו מחדש את המושג אהבה.

עם הזמן והשנים, הקרשים העבים הופכים לגחלים והמדורה מתחילה להתעמעם, בשטח נותרים פחמים המפיצים בעיקר עשן וריח שריפה.

כדי לשמור על סביבה אינטימית ובטוחה, חובה על מדליקי המדורה להצמד לכללי בטיחות.

משאירים תמיד מבוגר אחראי לשמור על האש, בקבוקי מים להתלקחות לא נשלטת, תיק עזרה ראשונה למקרה חירום חלילה, ודואגים לסביבה נעימה ומזמינה מול חמימות האש, קומזיץ' אישי אל תוך הלילה.

פנו זמן לעצמכם לפחות חצי שעה בכל יום, ללא מפריעים, ללא ילדים, ללא ניידים. זמן אישי לדיבור וחיבור. היופי האמיתי נמצא במעמקי הלב, מחפש את החום הפשוט והאנושי.

ב. הניחו למשחקי האש והכס פנו מקום לוויתורים

בזמני מריבה, ויכוח וחוסר ההסכמה, עלולה המדורה להשתולל ולצאת מפרופורציה, מילים שלא במקומן יכולות לפרוץ מחוסר שימת לב ולשרוף את בסיס הרצון לקשר.

הם מסוגלות להפוך לכדור אש בלתי פוסק של התנצחויות ומשחקי אש וכבוד.

היכולת להגיע לוויתורים גם כאשר נשמעת או נאמרת המילה הכי שורפת, מגיעה מהצבת גדר וגבול ברורה, ומאימון מתקדם קבוע ומשותף.

ג. חומרי בעירה

כל אחד יודע שכדי לגרום לאש לבעור זמן רב צריך להוסיף בהתמדה חומרי בעירה. עצים, זרדים ודלק. הכי חשוב זו האנרגיה סביב המדורה, ככל שתהיה טובה ונעימה כך היא תתן כוח לרצות לשהות לידה להתחמם לאורה ולשמר אותה דולקת.

לכן כדאי לא לגרור מריבות,  ולא לתת לעצמכם לעלות למיטה מלאי כעס וטינה כי כאשר מושכים כעסים ושנאה, זה מזיק לגוף ולנפש, ממלא אותו ברעלנים חונקי אש.

הסכימו להתחיל כל יום מחדש לפחות במשהו אחד חשוב וקבוע, כאילו כלום לא היה, גם אם כן נשברתם והלכתם לישון גב אל גב בכאב.

מחר, כשתקומו, תניחו בצד את מה שהיה. לא חייבים לשכוח ולסלוח מיידית, העבודה המיידית היא, מילוי המאגרים שהתרוקנו, בסיומן, יהיה לכם יותר כוח להסתכל על המריבה באופן מפוקח ואחראי, הלב והאוזניים יהיו פנויים וקשובים יותר אחד עבור השני.

שיפודי מרשמלו

לימוד יומי זוגי וקבוע בספר מוסר מסוגל לעגן את בני הזוג זה לזו.

אחרי כל מריבה, מומלץ לבצע פעולה או חוויה כל שהיא מתקנת, זכרו, המוח אלוף בעיוותי מחשבה, אל תתנו לו להציף אתכם בזכרונות שליליים

323- זה לא דגם המאזדה המוכר, זהו מודל מקסים.

3 פעמים בחודש זמן איכות 2 פעמים בשנה חופשה זוגית 3 פעמים ביום מילה טובה

ל"ג בעומר בפחח וזו הזדמנות מצויינת להערך למדורה האינטימית שלכם, לתכנן מחדש, לדבר, ולהתקרב, לעגן את כללי הבטיחות ולתת למדורת הלב את מה שהיא כל כך זקוקה וצריכה, חמצן של נתינה.

ל"ג זוגי שמח

התמודדות עם פחד ומצבי חירום
depositphotos

התמודדות עם פחד ומצבי חירום

"אתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' כי אתך אני" (ירמיהו מ"ו)
 
התמודדות עם פחד ומצבי חירום
 
אוריאל בלמס
מדריך חירום ארצי 
שפ"י משרד החינוך
 
 
מבוא:
כאשר אדם נחשף לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים על השלמות הפיזית או הנפשית יופיעו תגובות שונות וביניהן: פחד. ככל שהגירוי החיצוני הוא בלתי צפוי וגדול יותר - תחושת הפחד חזקה יותר. לפחד תפקיד מרכזי בהישרדותו של האדם או בעל החיים, והוא משמש כאמצעי להרחקתו מהסכנה הנשקפת לחייו, ואף מהווה גורם המונע להיכנס מלכתחילה למצבים מסוכנים. עם זאת, פחד גם יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשייה והפעילות שלו.
בימים אלה, אנו חווים שורה של אירועים, העלולים להעלות תחושות פחד ופגיעה בביטחון. 
למבוגרים יש תפקיד משמעותי בהובלת הילד למסוגלות לעסוק בפחדיו, להתבונן בו וזהות את הכוחות הקיימים בו שיאפרו להתמודדות אדפטיבית עם הפחד.
כאנשים מאמינים אנו מפקידים את הפחד בידי הקב"ה בשעה של תפילה, מה שמאפשר לנו בהמשך לנקוט בצעדי התמודדות אקטיביים, רק לאחר שהפחד נמסר בידי שמים, יש לנו אפשרות לגעת בו באופן ישיר, לפעול במציאות.
 
מטרות:
 
1. התמודדות עם רגש הפחד, העלול לצוף נוכח רצף האירועים הביטחוניים, המתרחשים לאחרונה.
 
2. העלאת המודעות למשאבים האישיים ולמקומות הבטוחים הקיימים עבורנו.
 
3. הרחבת רפרטואר ההתמודדויות והחוסן הנפשי וחיזוק תפיסת האני כבעל כוחות התמודדות במצבים קשים.
 
4. מתן פירוש מחדש למושג הפחד והתבוננות על הצדדים החיוביים שלו - מתן מקום לפחד, הכרה בקיומו, "התיידדות" עמו, ניכוסו והפיכתו לחלק ממני, הניתן לשליטה ולניהול.
 
5. הזמנה לביטוי רגשי, לדבור של הרגשות ולהמשגתם.
 
6. מתן הזדמנות לשמוע את החברים והחברות מדברים על רגשותיהם ומחשבותיהם, חיזוק תחושת הנורמליות  וביסוס הלכידות  וה "ביחד" החברתי.
 
הפעלה – דיאלוג בין הפחד למקום הבטוח (וריאציה על הפעלה של פרופ' מולי להד ומושגיו)
 
למי מיועדת הסדנא: ניתן להתאימה לכל הגילאים, כולל מורים והורים.
 
איך לסדר את החדר: מומלץ לשבת  כשיש "ריבוע שולחנות" במרכז והכיסאות מסביבם (רצוי לעבוד בקבוצות של עד 20 תלמידים אם הדבר מתאפשר).
 
מה הציוד שנדרש: 
גיליונות 3A, צבעים, מספריים, דבק, גזרי תמונות צבעוניות (מעיתונים, ז'ורנלים ותמונות).  
תמונות של מקומות, אנשים, תמונות מופשטות, המשרות רגשות חיוביים  של שלווה, ביטחון, נועם, רוגע וכד '.   וכן -  פלסטלינה בצבעים שונים, חרוזים, חוטים ....
 
מהלך ההפעלה
חלק ראשון:
1. כל תלמיד\ה מקבל\ת גיליון A3. במרכז השולחן יונחו תמונות צבעוניות וכל האביזרים הנוספים (כמפורט לעיל) 
התלמידים יתבקשו לבחור תמונה המשקפת את ה"מקום הבטוח" שלהם.  
שאלות מסייעות לחשיבה ולבחירה: "מהו המקום הזה?" "איך הוא נראה?"  "מה הוא משקף עבורי?"
 
2. התלמידים יתבקשו להדביק את התמונה במרכז הדף (אפשר גם לגזור ולהדביק בארגון אחר על גבי הדף).
3. התלמידים יתבקשו לעבות את "המקום הבטוח" שלהם בדרך יצירתית (על ידי ציור או  הדבקה בעזרת האביזרים  המפוזרים על השולחן). 
שאלות מסייעות: "מה עוד יש במקום הזה?" "אלו קולות נשמעים בו? אלו ריחות? אלו תחושות הוא מעביר? מחשבות, זיכרונות שהוא מעורר? וכדו'
מומלץ ללוות את הפעילות במוזיקה(כדוגמת: "מכניסי רחמים", "גם כי אלך בגיא צלמוות....").
 
4. לסיכום: נתייחס לתרומה של המקום הבטוח בחיי כמאפשר מנוף לצמיחה ובונה  חוסן המאפשר התמודדות עם כאבי החיים ואתגריו. 
ונבקש מכל תלמיד\ה לומר מילה אחת משמעותית לו\לה לסיכום המהלך האישי עד כה.
 
חלק שני:
משפט פותח לחלק השני: בימים האחרונים קרו בארץ אירועים העלולים להעלות תחושות שליליות, כגון: אי וודאות, ערעור תחושת הביטחון או פחד.
העלאת מודעות ומפגש עם גורמי הפחד ויצירת דיאלוג בינם ובין "המקום הבטוח" שלנו, יש בהם כדי  לתת לנו תחושה של שליטה ולחזק את הביטחון והמסוגלות האישית.
1. התלמידים יתבקשו לחשוב על מה שמפחיד אותם או מאיים עליהם בימים אלה ויתנו לו ביטוי יצירתי (באמצעות גזרי הנייר, הצבעים, הפלסטלינה והאביזרים הנוספים) את ה"פחד" או האיום או הרגשת אי הנוחות הנוכחת בימים אלה, יש למקם  ביחס ל"מקום הבטוח" שלהם כך שיבטא את מה שהם חשים בהקשר זה. (באמצע הדף, במקום צדדי על הדף, מחוץ לדף וכד'). שאלות מסייעות: "מהו מפחיד אותי בתקופה זו"? " ממה מורכב הפחד הזה?" "מתי הוא מופיע"? "איך הוא משפיע על התנהגותי באופן כללי?" "עד כמה הוא מאיים עלי?" 
2. התלמידים יתבקשו לספר בזוגות זה לזה על גורמי הפחד והאיום ועל המקום של הפחד ביחס ל"מקום הבטוח".                                                                                                                                     שאלות מסייעות: "מה אומר "הגורם המאיים" (הפחד) ל"מקום הבטוח" ולהיפך?
"איך היית רוצה שזה יהיה?" "מה יעזור לי?"
מומלץ להציע לתלמידים לערוך דו שיח בין ה"מקום הבטוח" ל"מקום המאיים" 
כאשר אחד ייצג את המקום הבטוח והשני המאיים.
כל זוג בוחר אמירה מחזקת אותה אומר "המקום הבטוח" ל"מקום המאיים".
 
3. במליאה: אוספים את האמירות המחזקות ומרכזים על הלוח (כדאי להכין לכל אחת אמירה של המקום הבטוח שלו שתלווה אותו).
4. ניתן לסיים בקריאת פרק תהילים המהווה את החיבור למקום הראשוני שלנו כיהודים מאמינים עובדי ה' (ניתן לאפשר זמן לכתיבת תפילה אישית אשר תכיל את המקום של הפחדים, החששות, הכאבים והמקום של ההתמודדות הבאה מהאור המאפשר לי לפגוש בכוחות שנטע בי הקב"ה, כוחות מגדלים המהווים מנוף לצמיחה).
 
אמירות מסכמות למנחה:
1. לכל אחד יש  עוגנים ומקומות בטוחים. העלאת מודעות לקיומם מחזקת את פוטנציאל ההגנה והתמיכה שלהם.
2. היכרות עם המקום הבטוח, עם איכויותיו  ועם מאפייניו הנפשיים מאפשרת להרחיבו ולחזקו.
3. כל אדם יתמודד במשך חייו עם גורמים מאיימים ומפחידים. המודעות לקיומם והנכונות להיפגש עם גורמים אלה מחזקים את מיומנויות ההתמודדות ואת יכולות הבחירה והשליטה .
4. המקום הבטוח תמיד הולך אתנו  ותמיד אפשר לחזור ולהישען עליו.
 
מה ניתן לעשות עם הפחד-תהליך תוך אישי
 
משפטים מועילים לדו-שיח עם עצמך
אם אתה פוחד
 
הכנה - אני צריך לדעת מה גורם לי פחד.
מה אני יכול לעשות כדי שהפחד לא יבוא?
ממי אפשר לקבל עזרה?
עם מי אפשר לדבר? לטלפן?
אם הפחד יבוא - לזכור מה כדאי לעשות:
 
עימות - לנשום עמוק, להירגע לאט לאט.
לא להתעמק בפחד - לחשוב מה לעשות.
לזכור איך התגברתי בפעם הקודמת.
אני יכול להסתדר עם זה.
זה יעבור בקרב.
 
התמודדות - הפחד מסמן לי להמשיך בתרגילי ההרפיה.
לברר מה באמת קורה כאן.
 
לדרג את הפחד בין 0 ל10-.
לעקוב אחר התנודות שלי.
זה טבעי לפחות במצב כזה, מה אני יכול לעשות במקום לפחד?
 
משפטי חיזוק- זה עבד, עשיתי זאת!
 
זה לא כל כך קשה כמו שזה נראה קודם לכן.
הפחד נראה יותר גרוע ממה שהיה באמת
ידעתי מראש שאוכל להתמודד.
כיצד יגיבו אב/אמא/המורה כשאספר להם על כך?
כאשר אני שולט על המחשבות שלי, אני שולט גם הפחד שלי!
אני מרוצה מההתקדמות שלי.
 
מתוך: אילון ע', להד מ', (2000) , חיים על הגבול 2000, הוצאת נורד עמ' 74-76
סיור לימודי להיכרות עם אתגרים שעומדים בפני נוער בסיכון
yanar

סיור לימודי להיכרות עם אתגרים שעומדים בפני נוער בסיכון

בסיום קורס מעמיק שעסק בטיפול בבני נוער ובנוער בסיכון שהעביר חיים דיין, יצאו התלמידים לשטח לסיור לימודי להיכרות מעמיקה עם אתגרים שעומדים בפני הנערים והתוודעות למגוון המענים. הסיור בהנחיית אבי רקובסקי עובד קידום נוער בירושלים

רוח נכון חדש בקרבי
depositphotos

רוח נכון חדש בקרבי

חודש האביב מהווה עבורנו הזדמנות לעשות ניקיון פנימי בנפש וברוח.

חודש האביב הוא זמן להתחדשות ורענון. אווירת החידוש והניקוי מופיעה בכל מקום.

אין צורך לחטט עמוק בנבכי הנשמה בכדי לדעת שקיימים "רעלים" המצטברים בתוכנו באופן קבוע ומוצאים להם משכן ברגשות ובמחשבות, הם מטילים צללים וענני אופל על האור הפנימי שלנו, מעמעמים ומסתירים אותו.

אנו צוברים כעסים על בסיס יום-יומי, ואם לא נדאג לערוך ניקוי וסדר ולסלק אותם מהמערכת הפנימית בזמן, אנו עלולים לפתח גישה לא נעימה וצורמת כלפי כל מי ומה שנמצאים בסביבתנו, ולפעול מתוך כעס. אפילו כושר השיפוט וקבלת ההחלטות שבנו עלול להיפגם.

לפעמים נסבול ממצבי רוח קיצוניים וחוסר שקט פנימי שמקורם בחוסר האיזון הרגשי שנגררנו אליו.

פעמים אנו בונים לעצמנו שכבת מגן ומעטפת הגנה כדי להיראות כלפי חוץ טובים יותר ומצליחנים, מפורסמים, נמרצים, וכן על זה הדרך.

אנו עסוקים במרדף מתמיד אחרי הפרסום, העושר וההצלחה החומרית בכדי להזין את הדימוי החיצוני. ישנם כאלה המשתעבדים לדימוי החיצוני שלהם יתר על המידה ומתרחקים מהפנימיות המקורית של נשמתם, אותה פנימיות שאינה זקוקה לתחפושות והגנות, היות והיא מוארת וזורחת מטבעה, מצד היותה ניצוץ מהנשמה האלוקית.

כאשר אנו מנקים את הפנימיות שלנו מכל אותם זיהומים פנימיים ופגמי אופי,

בודקים בחורים ובסדקי הלב האם קיים בתוכם חמץ המסמל את הגאווה והיהירות את האגו העצמי והכבוד, אנו מושכים שפע ושפיעים לטובה לא רק על עצמנו, אלא על הסביבה כולה, ברמה האישית והחברתית, האנושית והקוסמית.

נסו לדמיין חברה אנושית שכל אחד מחבריה רגוע ושלו, בטוח במקומו ושליחות חייו, האם קבוצה אנושית כזו תעלה על דעתה ליצור סכסוכים, חילוקי דעות ומלחמות, וודאי שלא!

אם כך, בוודאי שכדאי לכל אחד ואחת מאיתנו להנות מאווירת ההתחדשות ומאנרגיות הניקוי והטוהר ולתעל אותם לניקוי פנימי מעמיק.

זה הוא הזמן לשאוב מתוכינו את אבק הלשון הרע ולהסיר מליבינו שומני גאווה, להבריק את חלונות הנשמה, להבעיר את הניצוץ האנושי וללבן את הסיגים שנדבקו על התכונות והמידות הטובות.

זו העת להפשרת הקיפאון שהצטבר בלבבות, לפתוח את עצמנו לאיוורור התחב שעלה בתוך מערכת הרגשות.

לתת למשב הרוח האביבי להפיח בנו זרימה חדשה, של אהבה וחמלה עשיית טוב והמון נתינה.

 

זה הזמן לעשות שינויים טובים מבריאים ומצמיחים.

חודש טוב ומבורך

depositphotos

"בחירה מחדש" – בהשראת "קיימו וקיבלו"

"בחירה מחדש" – בהשראת "קיימו וקיבלו"

"פורים"!

יום שמח, מעניין, מוזר, מרומם, נעלה, שונה ומשונה... אסתר מלשון הסתר... רב הנסתר על הגלוי!

לעיתים נראה שכאילו יום פורים נמצא באטמוספרה אחרת מכל ימי השנה, עד שרבותינו בעלי תורת הנסתר והקבלה אמרו "פורים – כפורים", כלומר שיום הכיפורים הוא רק דומה בגדולתו ליום פורים ולכן יש בשמו את כ' הדמיון...

הרבה יש להתבונן ביום גדול ונשגב זה בפשט וברמז, בדרש ובסוד, לפני ולפנים, עמוק עמוק מי ימצאנו, אך בשורות הבאות ננסה לתרכז ולמרכז תובנה אחת מדהימה על יכולת מנטאלית אנושית אדירה, המוסתרת בתוך הדרמה הגדולה של סיפור המגילה.

בכדי לרדת לעומקם של דברים עלינו לחזור לאחור במנהרת הזמן אל התקופה הפרה היסטורית של עם ישראל, אל הרגעים המכוננים שלנו כעם, הלא הוא "מעמד הר סיני", היום עליו הכריז הקב"ה: "היום הזה נהיית לעם" (דברים כז, ט), ושם אנו נראה שלעומת התיאור הרומנטי של הקדמת הנעשה לנשמע, ישנו צד אחר פחות זוהר ויותר קשה המתואר בדברי התלמוד (שבת פח.) בהקשר לפסוק "ויתיצבו בתחתית ההר" – "מלמד שכפה עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם אם אתם מקבלים את התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם". הקשר של עם ישראל עם הקב"ה התחיל במובן מסויים ללא אלמנט מספיק של בחירה, ואף במצב של כפייה דרמטית תוך איום ממשי על חייהם...

ואכן שמיד אומרת הגמרא "מכאן מודעה רבה לאורייתא", ומסביר רש"י: "שאם יזמינם לדין, למה לא קיימתם מה שקבלתם על עצמכם, יש להם תשובה שקבלוה באונס".

מדובר בקביעה שהיא לא פחות מסנסציה של ממש! הקב"ה לא יוכל לבוא בתביעה ובטרוניה לעם ישראל על אי שמירת התורה והמצוות מאחר וקבלת התורה לא נעשתה מתוך בחירה שלימה וראויה...

אך מיד הגמרא מספרת לנו שלמעמד קבלת התורה היה המשך היסטורי אשר התרחש בימי מרדכי ואסתר. "אמר רבא, אף על פי כן הדור קיבלוה בימי אחשורוש, דכתיב 'קיימו וקבלו היהודים' קיימו מה שקבלו כבר".

לקח לעם ישראל כאומה כמעט אלף שנים (!) לעשות תהליך של "בחירה מחדש" בריבונו של עולם ובתורתו, אבל הם עשו זאת, אנחנו עשינו זאת! המסוגלות הזו של "בחירה מחדש" נמצאת בתודעה הלאומית והפרטית שלנו, ואנחנו יכולים אם רק נרצה להשתמש בה בכל מיני מצבי חיים שאנו מרגישים שהבחירה שלנו לא הייתה שלימה או לא הייתה בכלל.

ברי לנו שחלק מהיכולת האנושית להתמודד עם אתגרי הנישואין המופיעים בהכרח מעת לעת, היא עצם הידיעה כי אנו בחרנו בבן הזוג, וכחלק מהאחריות על הבחירה שלנו נמצא ונמציא כוחות נפש ויצירתיות לדעת כיצד להתמודד, לנהל ולפתור את הטעון טיפול.

ואכן פעם אחר פעם אנו פוגשים זוגות שמגיעים לייעוץ עם מחויבות נמוכה מאוד, ולעיתים אף חסרי מחויבות כלל לנשיאה משותפת באחריות לבעיות "שלום הבית" בנישואיהם. ולפעמים חוסר מחויבות זו נובעת מתחושה ש"לחצו" עליהם להתחתן, או "שכנעו" אותם להינשא, והבטיחו להם שהכל יהיה בסדר, והספקות שעולים הם רק דמיונות וכדומה. אך בחלק מהמקרים הבחירה הראשונית הייתה מלאה ושלימה אך לאחר תקופת זמן הבנו שלא ממש ידענו או הכרנו את התמונה המלאה ואו אז מתערערת אצלנו מימד הבחירה, ובאופן מידי מתערערת גם היכולת לטפל באתגרים המשחרים לפתחינו, עד שנפעיל את הקסם המופלא הזה שנקרא "בחירה מחדש", תהליך מורכב וקשה במידת מה, ובדרך כלל יזקיק עזרה סיוע וליווי של איש מקצוע, אך מדובר בתהליך שגואל ויוצר שלוות נפש, ומוציא מאיתנו יכולות תפקודיות, רגשיות ומנטאליות שלא שיערנו ולא תיארנו את קיומם.

במצבי חיים אלו ומעין אלו אני מציע את מילות "תפילת השלווה", הנותנות כוח מוטיבציה ואמביציה לעשות "בחירה מחדש" באופן מלא ושלם.

"אלי – תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם.

את האומץ לשנות את אשר ביכולתי – ואת התבונה להבחין בין השניים"

 

אסיים בתיאור מקרה של אשת חינוך דגולה ומצליחה, שהגיעה לטיפול עקב משבר אישי וזוגי קשה אותו חוותה לאחר שכל ילדיה הבוגרים עזבו את דרך התורה והמצוות בזה אחר זה, מה שגרם לה לשברון לב גדול ולעצב רב. לאחר שביררנו את התפיסות שלה על מידת אחריותה לגורל ילדיה, ועל המשמעות האישית של מה שקרה, הבנו שחלק גדול מהכאב שלה נובע מכך שהיא עדיין נמצאת במקום של התנגדות פנימית למצב, ובחוסר קבלה של השינויים שנכפו עליה, למרות שהיא יודעת בצורה ברורה שאת הנעשה אין להשיב. בשלב הזה העליתי בפניה את הרעיון של קבלה, ושל אבלות על משאלות וחלומות,  בצד תהליך של "בחירה מחדש" והיה נראה שהיא מתחברת מאוד לתפיסה הזו ולפילוסופיית החיים שהיא מציעה. בפגישה הבאה היא סיפרה כיצד היא עשתה "טקס הלוויה", מנטאלי כמובן, למשאלות ולחלומות שגרמו לה לכל כך הרבה סבל וכאב, ושזאת הייתה הדרך שלה להיפרד מהם אחר כבוד. הבכי שלה באותו עת היה עמוק, פנימי ומרטיט, אך היה זה המקום ממנו היא צמחה ונהייתה קשובה לכל הטוב והיפה שהריבונו של עולם הזמין עבורה.

 

לעיון נוסף ולהעמקה ראו את דברי התוספות במסכת שבת פח ד"ה כפה, מהרש"א עה"מ, ומדרש תנחומא פרשת נח. וראו עוד מאמרו המונומנטלי של ידידי הרב שלום אביחי כהן "שינוי פרדקוסלי", ומאמרי "לפעמים חלומות לא מתגשמים" ו"בחירה באחריות"  – התפרסמו בכלים שלובים.

 

תגובות

כל התגובות

רוצה לקבל עדכונים ממגוון התוכן של מרכז י.נ.ר?